|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۴۷-۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه (کمتوان ذهنی) بوده است. برای پاسخ به سؤال تحقیق از روششناسی کیفی تئوری داده بنیاد استفادهشده و از حیث فلسفه پژوهش در زمره پارادایم اثباتگرایی از نوع کاربردی و از حیث صبغه پژوهش کیفی و کمی، دارای رویکرد استقرائی و قیاسی و راهبرد پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی ویژه و کارشناسان سازمان استثنایی میباشند. با استفاده از روش غیر احتمالی قضاوتی (هدفمند) نمونهگیری انجامشده است. مصاحبه با نمونههای پژوهش انجام شد. بهمنظور نمونهگیری از روش گلوله برفی استفادهشده و مصاحبه بهصورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 15 نفر انجام شد تا به اشباع دادهها رسید ولی جهت اطمینان بیشتر تا 24 نفر مصاحبه انجام شد. درنهایت با استفاده از تکنیک داده بنیاد با استفاده از نرمافزار Atlas ti عوامل شناسایی گردید. مصاحبه عمیق بهعنوان اصلیترین ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله مورداستفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج بهدستآمده، درمجموع 106 مفهوم و 21 مقوله یا کدباز شناسایی و استخراج شدند. 21 مقوله شناساییشده در 6 دسته اصلی داده بنیاد قرار گرفتند. از میان عوامل شناساییشده، پارادایم کدگذاری محوری انجام شد و بر اساس آن ارتباط خطی میان مقولههای پژوهش شامل شرایط علی، مقولههای محوری، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. نتایج بهدستآمده، اهمیت کاربردی بودن آموزشهای شهروندی برای دانشآموزان با نیاز ویژه بود. نتایج ارائهشده در این پژوهش نشان میدهد مهمترین نتایج بهدستآمده از مصاحبهها بر محتوای آموزش شهروندی و روشهای آموزش تأکید داشتند. در خصوص روشهای تدریس و آموزش نیز، بر تشکیل گروههای غیررسمی و نظارت بر فعالیت گروهها، یادگیری در عمل و روشهای تدریس شاگرد محور و مشارکتی تأکید شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، آموزش شهروندی، برنامه درسی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، کودکان کم توان ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Designing a Citizenship Education Curriculum Model for Students with Special Needs (Mentally Retarded) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to design a citizenship education curriculum model for students with special needs.The qualitative methodology of the data theory of the foundation is used and in terms of research philosophy. It is in the category of applied positivist paradigm and in terms of qualitative and quantitative research, it has an inductive and deductive approach and survey strategy. The statistical population of this research is experts and specialists of special curriculum planning and experts of exceptional organizations. Sampling was performed using non-probabilistic judgmental method. Interviews were conducted with research samples. In order to sample, the snowball method was used and the interview was conducted in a semi-structured manner with open and general questions up to 15 people to saturate the data, but for more assurance up to 24 people were interviewed. The factors were identified using the foundation data technique using Atlas ti software. In-depth interview was used as the main data collection tool at this stage. Based on the obtained results, a total of 106 concepts and 21 categories or open source codes were identified and extracted. The 21 identified categories were divided into 6 main datasets of the foundation. Among the identified factors, the axial coding paradigm was performed and based on that, the linear relationship between research categories including causal conditions, axial categories, contextual conditions, intervening conditions, strategies and consequences was determined. The results obtained showed the importance of the practicality of citizenship education for students with special needs. The results presented in this study show that the most important results obtained from the interviews emphasized the content of citizenship education and training methods. Regarding teaching and learning methods, the formation of informal groups and monitoring the activities of groups, learning in practice and student-centered and participatory teaching methods are emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Citizenship education, Curriculum, Mentally retarded, Students with special needs |
|
نویسندگان مقاله |
کامبیز پوشنه | KAMBIZ POSHANEH Islamic Azad University, Tehran, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سیده مریم طیبی ماسوله | SEYEDEH MAYRAM Tayebi masoleh Islamic Azad University, Tehran, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی اکبر خسروی بابادی | ALI AKBAR Khosravi Babadi Islamic Azad University, Tehran, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
حمیدرضا رضازاده | Hamid Reza Reza zaheh Islamic Azad University, Tehran, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
احمد رمضانی | Ahmad Ramezani Educational Research and Planning Organization Tehran, Iran. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3518-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|