این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واکاوی سواد انرژی در بین کنشگران ساخت و ساز مسکن
چکیده فارسی مقاله امروزه مسائل محیط زیستی، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده­اند. یکی از این مسائل مربوط به مصرف انرژی در ساختمان­های مسکونی می­باشد. مصرف بیش از حد انرژی منجر به تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین، آلودگی آب و هوا و کمبود انرژی گردیده است. تهران به عنوان یک کلانشهر بزرگ و با جمعیت بالا، از آسیب­های مصرف بالای انرژی در ساختمان­ها در امان نیست. هدف از این پژوهش واکاوی سواد انرژی در بین مهندسان و سازندگان واحدهای مسکونی هست که در ساخت­وساز مسکونی دخیل هستند.رویکرد این پژوهش کیفی و با راهبرد نظریه زمینه­ای انجام پذیرفته است. مصاحبه­ها به­صورت نیمه­ساختار یافته با کنشگران ساخت و ساز انجام شده است. با استفاده از نظریه زمینه­ای تا جایی­که به پژوهشگران به اشباع نظری برسند، مصاحبه­ها انجام شد. بر همین اساس کد گذاری باز، محوری انجام گردید و سپس مقوله هسته از آن استخراج گردید. بر مبنای تفسیر کنشگران، در مورد سواد انرژی، مطالبات کمی در سطح خرد و کلان وجود دارد و این بی تفاوتی نسبت به انرژی مشهود است. نتیجه­ی دیگر تحقیق در مورد تضاد بین کنشگران در رفتار انرژی بوده است. زمانی این تضاد برطرف می­شود که مطالبه عمومی از پایین و مطالبه­ی نهادهای بالا دستی از کنشگران ساخت و ساز در حوزه انرژی انجام شود. بر مبنای این پژوهش، دغدغه­ها و نگرش­های کنشگران نسبت به هدر رفت انرژی، می­تواند تاحدی بر رفتار اجرایی آن­ها در کیفیت ساخت، اثرگذار باشد. همچنین پژوهشگران  تاثیر کیفیت دانش انرژی بر نگرش و دغدغه­های کنشگران را ضعیف برآورد کردند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد انرژی، کنشگران ساخت و ساز، هدر رفت انرژی، روش کیفی، دانش انرژی

عنوان انگلیسی Investigation of energy literacy among housing construction actors
چکیده انگلیسی مقاله Today, environmental issues have become very important. One of these issues is related to energy consumption in residential buildings. Excessive energy consumption has led to climate change, global warming, climate pollution, and energy shortages. Tehran, as a large metropolis with a high population, is not safe from the damage of high energy consumption in buildings. The purpose of this study is to analyze energy literacy among actors who are engaged in the construction of residential buildings. People like engineers, investors, and executives determine the quality of construction. The approach of this research is qualitative and has been done with the strategy of contextual theory. Interviews were conducted in a semi-structured manner with construction actors. Interviews were conducted using contextual theory to the extent that researchers reached theoretical saturation. Accordingly, open, axial coding was performed, and then the kernel category was extracted from it. According to the actors' interpretation, there are few micro and macro demands on energy literacy, and this indifference to energy is evident. Another result of research has been on the conflict between actors in energy behavior. This contradiction is resolved when there is a public demand from below and a demand from upstream institutions for construction activists in the field of energy. According to this study, the concerns and attitudes of actors towards energy waste can have some effect on their executive behavior in the quality of construction. Researchers also underestimated the impact of the quality of energy knowledge on the attitudes and concerns of actors.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Energy literacy, construction actors, energy wasted, qualitative method, energy knowledge method, energy knowledge

نویسندگان مقاله حسین میرزایی | hosein Mirzaei
Mashhad Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد

مجید فاطمی خصال | majid fatemikhesal
Mashhad Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد

صادق صالحی | Sadegh Salehi
Mazandaran University - Babolsar
دانشگاه مازندارن- بابلسر

حسین اکبری | hosein Akbari
Mashhad Ferdowsi University
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://epprjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1135-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات