این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 شهریور 1404
مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۹۲-۳۰۰
عنوان فارسی
بررسی وضعیت بیمارستانهای شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در دستیابی به استانداردهای ارتقاء دهنده سلامت در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله
زمینهوهدف: در دیدگاه ارتقای سلامت، مهمترین رسالت بیمارستانها تغییر نگرش درمانمحور به سلامتمحور است. بیمارستانهای ارتقادهندهی سلامت بهدنبال نهادینهکردن مفهوم پیشگیری و ارتقای سلامت هستند. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت بیمارستانهای شهرستانهای کاشان و آرانوبیدگل در دستیابی به استانداردهای ارتقادهنده سلامت در سال 1399 پرداخته است. روش پژوهش: مطالعه حاضر توصیفی بصورت مقطعی در سال 1399 انجامشدهاست. نمونه آماری مورد مطالعه، 65 نفر از مدیران و مسئولان 4 بیمارستان شهرستانهای کاشان و آرانوبیدگل بودند (1 بیمارستان دولتی، 3 بیمارستان غیردولتی). دادهها با پرسشنامهی استانداردهای ارتقادهنده سلامت سازمان جهانی بهداشت جمعآوری گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها، برای مقایسه میانگین نمرات عملکرد در بین بیمارستانها از آزمونهای کروسکال والیس و آنووا و برای مقایسه دو به دوی بیمارستانها از آزمون بونفرونی استفاده گردید. تحلیلها در نرم افزار SPSS 22با سطح معنی داری 5 درصد انجام شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در استانداردهای سیاست مدیریت، ارزیابی بیمار، اطلاعات بیمار و مداخلات، ارتقای محیط کاری سالم و استمرار در درمان و همکاری، نمره عملکرد بیمارستانهای غیردولتی (شامل بیمارستان خصوصی و تأمین اجتماعی) بهطور معنیدار از بیمارستان دولتی مورد مطالعه بالاتر بودند (0/001 >p ). نمره کل استانداردهای ارتقادهنده سلامت در بیمارستانهای غیردولتی بالاتر از بیمارستان دولتی بوده و این اختلاف معنیدار بود (0/001>p ). نتیجهگیری: یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت استانداردهای ارتقاء دهنده سلامت در بیمارستانها، نوع بیمارستان ازنظر مالکیت (دولتی، غیردولتی) میباشد. به نظر میرسد نوعاً در ایران سازمانهایی که از منابع دولتی استفاده میکنند در بهبود و ارتقاء کیفیت خود کمتر از سایر سازمانها ظاهر شدهاند. ازاینرو، لازم است مدیران بیمارستانهای دولتی برای پیادهسازی استانداردهای سیاست مدیریت، ارزیابی بیمار، اطلاعات بیمار و مداخلات، ارتقای محیط کاری سالم و استاندارد استمرار در درمان و همکاری برنامهریزی کرده و نسبت به پایش و ارزیابی آنها اقدام نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتقاء سلامت، استاندارد، بیمارستان، کاشان
عنوان انگلیسی
Investigating the status of hospitals in Kashan, Aran and Bidgol cities in achieving health promotion standards in 2020
چکیده انگلیسی مقاله
Background: From the perspective of health promotion, the most critical mission of hospitals is to change the treatment-oriented mindset to a health-oriented one. Health promoting hospitals seek to institutionalize the concept of prevention and health promotion. Therefore, the current research aims to study Kashan, Aran and Bidgol hospitals in achieving health promotion standards in 2020. Methods: The current study is a descriptive correlational study that was conducted cross-sectionally in 2020. The statistical sample studied was 65 managers and officials of 4 hospitals in Kashan, Aran and Bidgol cities (1 government hospital, 3 non-government hospitals). Data were collected using the World Health Organization (WHO)'s health promotion standards questionnaire. The authors used Kruskal-Wallis and one-way ANOVA tests to compare the mean performance scores among the hospitals. Bonferroni test was used for parallel comparison of the hospitals. Data were analyzed using SPSS 22 software with a significance level of 5%. Results: Findings indicated that regarding the standards of management policy, patient assessment, patient information and intervention, promotion of a healthy workplace, continuity of treatment and cooperation, performance score of non-government hospitals (private and Social Security Organization) were significantly higher than the studied government hospital in this study (p < 0.001). The total score of health promotion standards in the non-government hospitals was significantly higher than the government hospital (p < 0.001). This difference was significant. Conclusion One of the variables influencing the quality of health promotion standards in hospitals is the type of hospital in terms of ownership (government, non-government). It seems that organizations using government funds, typically, have worked less than other organizations with regard to improving and upgrading their quality. Therefore, managers of government hospitals need to plan for developing standards of management policy, patient assessment, patient information and intervention, upgrading a healthy and standard work environment continuity of treatment and cooperation. Then, authorities need to monitor and evaluate these processes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health promotion, Standard, Hospital
نویسندگان مقاله
ابوالفضل صادقی آرانی | Abolfazl Sadeqi-Arani
MSc student in Healthcare Management, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
زهرا صادقی آرانی | Zahra Sadeqi-Arani
Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, School of Financial Science, Management and Entrepreneurship, Kashan University, Kashan, Iran
استادیار، گروه مدیریت و کار آفرینی، دانشکده علوم مالی؛ مدیریت و کار آفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
روح الله عسکری | Roohollah Askari
Associate Professor, Health Policy & Management Research Center, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
فرزان مددی زاده | Farzan Madadizadeh
Assistant Professor, Center for Healthcare Data Modeling, Departments of Biostatistics and Epidemiology, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات مدل سازی دادههای سلامت، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
محمد امین بهرامی | Mohammad Amin Bahrami
Associate Professor, Health Human Resources Research Center, School of Management & Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شیراز، ایران
مقداد راحتی | Meghdad Rahati
Ph.D. in Healthcare Management, Health Information Management Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، کاشان، ایران
راضیه منتظرالفرج | Razieh Montazeralfaraj
Associate Professor, Health Policy & Management Research Center, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و سیاستگذاری سلامت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-562-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات