این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۵۸

عنوان فارسی بررسی تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، تفاوت کیفیت زندگی تحصیلی دانش‌­آموزان پسر پایه چهارم مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‌­ای بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانش‌آموزان پایه چهارم دورۀ ابتدایی مدارس عادی و مدارس زندگی شهر تهران بود. نمونه آماری با استناد به جدول مورگان به­‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌­ای غیرنسبتی انتخاب شده و با تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی اندرسون و بورک (2000) مورد ارزیابی قرار گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری با نظر متخصصان و اساتید این حوزه مشخص و اعتبار آن  با آلفای کرونباخ 0/81 محاسبه شده است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از آزمون آماری کولموگروف - اسمیرنف و آزمون t مستقل  استفاده شده و در همۀ مراحل تجزیه و تحلیل از نرم‌ افزار  SPSS بهره­‌گیری شده است. یافته­‌های به­‌دست آمده نشان داد که میان دانش‌آموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر کیفیت زندگی، میزان انسجام اجتماعی،  میزان ماجراجویی، میزان استفاده از فرصت، میزان رضایت عمومی، میزان رابطه معلم  با دانش‌آموزان با 99 درصد اطمینان و میزان پیشرفت دانش‌آموزان با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود دارد. یافته­­‌های این پژوهش همچنین نشان داد که میان دانش‌آموزان مدارس عادی و مدارس زندگی از نظر عواطف منفی به­‌منزلۀ یکی از ابعاد کیفیت زندگی تحصیلی با 95 درصد اطمینان تفاوت معنادار وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، کیفیت زندگی تحصیلی، مدارس عادی، مدارس زندگی

عنوان انگلیسی A Study of Differences between the Quality of Life of Fourth-Grade Schoolboys in Ordinary Schools and Schools of Life in the City of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله In the present research, the difference between the quality of life of fourth-grade schoolboys in ordinary schools and those in schools of life in the city of Tehran have been studied. A descriptive, causal-comparative approach was used. The statistical population consisted of all fourth-grade elementary school students in ordinary schools and schools of life in the city of Tehran. The statistical sample was selected based on the Morgan table and by means of random stratified sampling, and assessed by using the questionnaire on the quality of school life by Anderson and Bourke (2000). The validity of the questionnaire has been determined based on face validity through remarks made by experts and academicians, and Cronbach's alpha was shown to be 0.81.  The Kolmogorov–Smirnov test and the T-test were used for data analysis, and SPSS software was used in all phases of analysis as well. The findings pointed out significant differences between ordinary school students and those studying at schools of life regarding their quality of life, social coherence, adventurousness, opportunism, general sense of satisfaction, and teacher-student relationships at 99% percent confidence interval and regarding students' academic progress at 95% percent confidence interval. The findings of this study also showed, at 95% percent confidence interval, there to be no significant difference between ordinary school students and those studying at schools of life regarding their negative emotions as one of the aspects of the quality of school life.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله quality of life, quality of school life, ordinary schools, schools of life

نویسندگان مقاله مینا رنجبری | M. Ranjbari


توران سلیمانی ملایوسف | T. Soleimani Mullayousef, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1166-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات