|
International Journal of Ethics and Society، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه مؤلفه های کمالگرایی و هوش اخلاقی با فرسودگی شغلی در معلمان ابتدایی شیروان |
|
چکیده فارسی مقاله |
طبق دیدگاه های روانشناسی صنعتی و سازمانی، بروز فرسودگی شغلی در بین کارکنان سازمان به عنوان پدیده ای قابل کنترل و پیشگیری است. در آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد گسترده در کشور، این مسأله اهمیت ویژه ای پیدا می کند. بر اساس دیدگاه های صاحب نظران در این حوزه، عوامل متعددی به عنوان پیشآیندهای فرسودگی شغلی معرفی شده اند. در پژوهش حاضر به بررسی نقش مؤلفه های کمال گرایی و هوش اخلاقی در پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی منطقه 6 آموزش و پرورش شهر مشهد پرداخته شد. نمونه پژوهش متشکل از 250 معلم ابتدایی این منطقه بود که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پزسشنامه هوش اخلاقی (لنیک و کریل[1]، 2005)، مقیاس کمال گرایی اهواز (نجاریان و همکاران، 1380) و پرسشنامه فرسودگی شغلی (مازلاک، 2001) بر روی نمونه پژوهش اجرا شد. با استفاده از ضریب رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون داده ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشاندهنده وجود قدرت پیش بینی پذیری فرسودگی شغلی در هوش اخلاقی و خرده مقیاس های عمل به ارزش ها، مسئولیت شخصی، اهمیت دادن به دیگران و استقامت در جهت منفی و کمال گرایی در جهت مثبت بود. همچنین مشخص شد که هوش اخلاقی با تمام خرده مقیاس های فرسودگی شغلی ارتباط معناداری در جهت منفی دارد اما کمال گرایی تنها با خرده مقیاس پیشرفت رابطه مثبت و معناداری نشان داد. این یافته ها بیان لزوم توجه به اخلاق سازمانی و همچنین توجه به ویژگی های شخصیتی معلمان در کنترل فرسودگی شغلی می باشد. [1] Lennik & Kiel |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرسودگی شغلی، هوش اخلاقی، کمال گرایی، معلمان ابتدایی |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Components of Perfectionism and Ethical Intelligence and Job Burnout in Elementary Teachers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: According to the perspective of organizational and industrial psychology, occurrence of burnout among employees of the organization is a controllable and preventable phenomenon. In education as broad organization, this issue is more important. This study tries to consider the role of perfectionism and ethical intelligence in predicting job burnout in elementary teachers in Shirvan province. Method: In terms of purpose, this is an applied research and in terms of nature, this is a descriptive- correlation study. Population of the study includes all elementary teachers in Shirvan province in 2016-2017. Sample of study consists of 250 teachers that were selected through simple sampling. Data were gathered by questionnaires: ethical intelligence, scale of perfectionism and Burnout questionnaire. Data were analyzed by using multiple regression and Pearson correlation coefficient. Results: Regression equation show that prediction of burnout based on ethical intelligence is significant (p< 0.001). Also, in regression equation, prediction of job burnout based on perfectionism was significant (p< 0.001). Conclusion: Components of perfectionism and ethical intelligence are in relationship with job burnout in teachers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Burnout, Ethical intelligence, Perfectionism, Elementary teachers |
|
نویسندگان مقاله |
شیما شهرکی | Sakineh Saadati Shamir
مجتبی سعادتی | Mojtaba Saadati Shamir
| Masoumeh Sayadi
| Mehdi Mohammadzadeh Moghadam
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijethics.com/browse.php?a_code=A-10-45-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|