این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
سلامت و مراقبت
، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۱۴۵-۱۵۵
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای روانی مثبت نگر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: مداخلات مثبت نگر، رویکرد بالینی با استفاده از اصول روان شناسی مثبت است که به افراد کمک میکند یک زندگی با کیفیت، لذتبخش و با معنایی داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روانی مثبت نگر بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شهرستان شهریار انجام پذیرفت. روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه تجربی بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان شهریار در سال 1400 بود که از بین آنها 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. سپس اصول مهارت های روانی مثبت نگر در 8 جلسه 2 ساعته در مدت 2 ماه به شرکت کنندگان در گروه آزمایش ارائه شد، در حالی که گروه کنترل این آموزش ها را دریافت نکردند. هر دو گروه، یک بار پیش از مداخله و یک بار پس از مداخله، پرسشنامه کیفیت زندگی بهداشت جهانی (WHO-QOL-BREF) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-28 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات گروه مداخله در مراحل پیش آزمون 42/33، پس آزمون 78/33 و پیگیری 77/87 به دست آمد. نتایج نشان داد آموزش روانی مثبتنگر بر مؤلفه های کیفیت زندگی شامل سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیطی در بیماران مبتلا به دیابت تاثیر معناداری داشت (0/05< p). نتیجه گیری: آموزش روانی مثبت نگر می تواند به بیماران دیابتی کمک کند که توانمندی های بالقوه خود را از طریق داشتن عواطف مثبت، اشراف و کنترل و هدف جویی بهبود بخشند و از این طریق کیفیت زندگی آنان در حیطه های سلامت جسمانی، روانی، روابط اجتماعی و محیطی افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای روانی مثبت نگر، کیفیت زندگی، بیماران دیابتی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Teaching Positive Psychological Skills on the Quality of Life of Patients with Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله
Background & aim: Positive interventions are clinical approaches using the principles of positive psychology that help people live a quality, enjoyable and meaningful life. The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of positive psychology on the quality of life of patients with diabetes in Shahriar city. Methods: This research was a semi-experimental study based on a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all patients with diabetes who referred to comprehensive health service centers of Shahriar city in 1400, from which 30 people were randomly selected and placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. Then, the principles of positive psychological skills were presented to the participants in the experimental group in 8 two-hour sessions over a period of 2 months, while the control group did not receive these trainings. Both groups completed the World Health Quality of Life Questionnaire (WHO-QOL-BREF) once before the intervention and once after the intervention. The data were analyzed using variance analysis with repeated measures and SPSS version 28 software. Results: The average scores of the intervention group were 42.33 in the pre-test, 78.33 in the post-test, and 77.87 in the follow-up.The result showed that positive psychological education had a significant effect on the components of quality of life, including physical health, mental health, the health of social relationships, and environmental in patients with diabetes (p< 0.005). Conclusion: Positive psychological education can help diabetic patients to improve their potential capabilities through having positive emotions, nobility, control and goal seeking, and in this way, their quality of life in the areas of physical, mental, social and environmental relations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Positive Mental Skills, Quality of Life, Diabetic Patients
نویسندگان مقاله
شروین محمدی | S Mohammadi
Department of Clinical Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی بالینی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
آیت اله فتحی | A Fathi
Research Center for Cognitive and Behavioral Sciences in the Police, Deputy Health, Relief and Treatment, Police Command, Tehran, Iran - Faraja Institute of Police Sciences and Social Studies
مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا
سعید شریفی رهنمو | S Sharifi Rahnemo
Department of Curriculum Studies, BuAli Sina University, Hamadan, Iran
گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
عصمت پاهنگ | E Pahang
Department of Clinical Psychology, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
گروه روانشناسی بالینی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
نشانی اینترنتی
http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1287-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپرستاری
نوع مقاله منتشر شده
نیمه تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات