این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی برابری در توزیع منابع انسانی بخش سلامت استان خراسان شمالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کاهش نابرابری در بهرهمندی از منابع و امکانات جامعه یکی از معیارهای اساسی توسعه به شمار میرود. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت برابری در توزیع منابع انسانی بخش سلامت در استان خراسان شمالی )با استفاده از ضریب جینی و منحنی لورنز( در سال 1399 انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی بود. جامعه پژوهش منابع انسانی بخش سلامت بودند. دادهها از درگاه ملی مرکز آمار ایران، سالنامه جمعیتی استان و با استفاده از فرم محققساخته جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار STATA12 و DASP2.2 استفاده شد. یافتهها: بهازای هر 10 هزار نفر، 3 / 55 نیروی انسانی در بخش سلامت مشغول به کار هستند. توزیع منابع انسانی سلامت برابری خوبی دارد. مقدار ضریب جینی برای همه منابع انسانی سلامت بهجز پرستاران و پزشکان متخصص کمتر از 2 / 0 بود که نشاندهنده برابری کامل در توزیع منابع است. کمترین مقدار ضریب مربوط به پزشکان عمومی ) 052 / 0 ( و بیشترین مقدار ضریب مربوط به پزشکان متخصص بود ) 422 / 0 ( که نشاندهنده نابرابری نسبی در توزیع پزشکان متخصص در سطح استان است. نتیجه گیری: رفع نابرابریهای منابع بخش سلامت در مناطق مختلف زمینه بهبود و افزایش برابری پیامدهای سلامت را فراهم می آورد. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام سلامت اقدامات مناسبی را برای بهبود عدالت در دسترسی مردم جامعه به منابع انسانی مورد نیاز بخش سلامت بهکار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخش سلامت، برابری،ضریب جینی،منابع انسانی،منحنی لورنز

عنوان انگلیسی Evaluation of Equality in the Distribution of Human Resources in the Health Sector of North Khorasan Province
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد صادقی |


سیدحمید حسینی |


عبدالمجید قلیزاده |


جواد جوان نوقابی |


حسین جاجرمی |


حسن جعفری |



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-796&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات