این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۲۶-۲۳۴
عنوان فارسی
بررسی آگاهی، نگرش و رفتارهای خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۹
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: دانشجویان دندان پزشکی به عنوان الگوی جامعه، باید نگرش مثبتی نسبت به سلامت دهان و دندان داشته باشند، از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتارهای خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بین دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی،198دانشجویان دندانپزشکی بطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه روا و پایا متشکل از چهار بخش: مشخصات دموگرافیک، سوالاتی در خصوص آگاهی، نگرش و رفتار در خصوص بهداشت دهان و دندان را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 و آزمونهای آماریMann-U-Whitney ، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 95 درصد تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در این مطالعه79(41/1درصد) دانشجوی پسر و 113(58/9درصد) دختر شرکت داشتند. میانگین سنی دانشجویان 2/99±22/47سال بود. میانگین نمره آگاهی دانشجویان 4/91±30/25از 45 نمره، میانگین نمره نگرش 6/95±43/27از 56 نمره بود. ارتباط آماری معنی داری بین میانگین نمره آگاهی با سن و پایه تحصیلی و میانگین نمرات آگاهی و نگرش با وضعیت تاهل وجود داشت(0/05>P). اما میانگین نمرات آگاهی و نگرش دانشجویان با جنسیت، وضعیت و محل سکونت، شغل پدر و مادر آنها ارتباط آماری معنی داری نداشت (0/05
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارخودمراقبتی، بهداشت دهان و دندان، دانشجویان دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
Survey of knowledge, attitude and self-care behaviors of oral health among dental students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 2019
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: Dental students as a community model should have a positive attitude towards oral health, therefore the present study was conducted to investigate the knowledge, attitude and self-care behaviors of oral health among dental students in Yazd. Material and Methods: In this descriptive cross-sectional study, 198 dental students were randomly selected and completed a valid questionnaire consisting of four sections: demographic characteristics, questions about knowledge, attitude and practice regarding the diagnosis and prevention of caries. Data were analyzed using SPSS23 statistical software and Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Pearson correlation coefficients. Results: In this study, 79(41.1%) male students and 113(58.9%) female students participated. The mean age of students was 22.47±2.99 years. The mean score of students' knowledge was 30.25±4.91 out of 45 points, the mean score of attitude was 43.27±6.95 out of 56 points. There was a statistically significant relationship between the mean of knowledge score with age and educational level and the mean of knowledge and attitude scores with marital status (P-value< 0.05). But the mean scores of students' knowledge, and attitude were not statistically significant with their gender, status and place of residence, their parents' occupation (P-value>0.05). Conclusion: Based on the results of the present study, students' knowledge, and attitude regarding preventive oral care were moderate. The effect of gender, status and place of residence, parents' occupation on students' knowledge, and attitude was not significant. But in married students, age group and higher education level, the level of knowledge was also higher.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self care , Oral health, Dental students
نویسندگان مقاله
فرزانه وزیری | Farzane Vaziri
گروه پریودنتولوژی،دانشکده دندان پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد،ایران
مهسا فخاری | Mahsa Fakhari
پریودنتولوژی،دانشکده دندان پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد،ایران
اعظم سادات حسینی | azamsadat hoseini
دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد،ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1679-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات