این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اکتشاف و تولید نفت و گاز، جلد ۱۴۰۱، شماره ۲۰۰، صفحات ۵۸-۷۰

عنوان فارسی چالش‎ها و فرصت‎های فروش گاز از طریق خط لوله در چارچوب اصول و قواعد حاکم بر آن
چکیده فارسی مقاله در دهه‌ی پیشِ‌رو سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به عنوان یکی از سوخت‎های پاک در حال افزایش است و در نتیجه تقاضا برای خرید گاز افزایش خواهد یافت. فروش گاز از طریق خط لوله جهت تامین نسبتا پایدار انرژی برای خریدار و تامین نسبتا پایدار درآمد برای فروشنده روشی مطلوب حداقل در سطح فروش منطقه‎ای است. یکی از چالش‏های فروش گاز ایران از طریق خط لوله نبود متولی مشخص برای این امر است که یکپارچه‎سازی اداری از اکتشاف تا تجارت، پیشنهاد این پژوهش برای حل آن است که در این مورد می‎توان از ابزارهایی چون تصویب قانون جداگانه‌ی گاز و تفکیک وظایف شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و همچنین مطالعه‌ی الگوی موفق در این زمینه یعنی شرکت gazprom روسیه استفاده کرد. دیگر چالش فروش گاز از طریق خط لوله حضور رقبای منطقه‎ای و شرایط خاص اقلیمی همسایگان شمالی برای واردات گاز است که برای مورد اول طراحی بازی‎های‎ همکارانه در چارچوب همفکری و همکاری‎های سازمان اوجک (اوپک گازی) یا سازمان همکاری شانگهای و برای مورد دوم ایجاد تعادل و توازن بین مقاصد صادراتی به همسایگان جنوبی و شمالی پیشنهاد می‎شود. کلیه‌ی فرضیات با توجه با اصول و قواعد عمومی و اختصاصی قراردادهای فروش گاز از طریق خط لوله مطرح شده‎اند و روش مطالعاتی در مقاله‌ی حاضر تحلیلی با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از روش کتابخانه‎ای و داده‎های آماری است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فروش گاز، خط لوله، قراردادهای بلندمدت، شرکت ملی گاز ایران، گازپروم.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن شویکلومرادی |


مهدی پیری |



نشانی اینترنتی http://ekteshaf.nioc.ir/browse.php?a_code=A-10-3717-53&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مباحث ویژه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات