|
مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۷۴، شماره ۵، صفحات ۳۶۵-۳۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
کاهش لغو اعمال جراحی در یک بیمارستان: گزارش کوتاه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بررسی علل لغو اعمال جراحی و تلاش برای حذف و کاهش آنها موجب استفاده بهینه از منابع در ارایه خدمات جراحی میشود. روش بررسی: پژوهش کنونی یک مطالعه اقدام پژوهی مشارکتی بوده که از فروردین تا اسفند سال 1392 در بخش اتاق عمل بیمارستان شهید رجایی تهران انجام شد. با استفاده از یک مدل مدیریت کیفیت، فرایندهای کاری بخش بهمنظور کاهش لغو اعمال جراحی استاندارد و ارتقا یافتند. یافتهها: دلایل مربوط به جراح، ویزیت بیهوشی، عدم اتمام بهموقع جراحی پیشین و نبود تخت در بخش مراقبتهای ویژه از دلایل مهم لغو اعمال جراحی بودند. لغو اعمال جراحی با اجرای مدیریت کیفیت بهمیزان 4/32% کاهش یافت. استانداردسازی فرایندهای کاری، شناسایی مشکلات، برنامهریزی صحیح، کار تیمی و فعال نمودن کلینیکهای بیهوشی پیش از عمل جراحی از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش لغو اعمال جراحی بوده است. نتیجهگیری: بهکارگیری یک مدل مناسب مدیریت کیفیت و اجرای درست آن منجر به افزایش بهرهوری بخش اعمال جراحی بیمارستان میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعمال جراحی الکتیو، لغو اعمال جراحی، مدیریت کیفیت، بیمارستان |
|
عنوان انگلیسی |
Reducing cancelled surgery operations in a hospital: brief report |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Operation theatre in a hospital requires considerable human and physical resources to deliver surgery services on an agreed schedule. However, operation theatres are sometimes underutilized due to avoidable last minute cancellations of operations. Cancellation of operations on the day of intended surgery results in operation theatre planning difficulties, hospital inefficiency and resource wastage. In addition, it causes stress for patients and their relatives and results in unnecessary hospital staying. Cancellation of planned operations could be avoided by applying appropriate management strategies and techniques. Quality management as an organizational strategy helps enhance hospital departments’ productivity. Methods: This study aimed to reduce cancelled surgeries in Shahid Rajaei Hospital in Tehran using a quality management model. A participatory action research was used for the intervention between April 2013 and March 2014. Information on operations cancelled on the day of surgery obtained each day from the operating theatre list. Using a checklist, the reasons for operations cancellation were identified, investigated and an action plan was developed for its reduction. The plan was implemented using the action research cycle. Results: The number of surgeries increased by 4.06 percent and operations cancellation was reduced by 32.4 percent using the quality management strategy. Surgeon and anesthetist related factors, over-running of previous surgery, changes in patient clinical status and lack of intensive care unit beds were the main reasons for cancelling surgeries. Standardization of processes, proper planning and using anesthetics clinic helped reduce the operations cancellation. Conclusion: Last minute surgeries cancellation is potentially avoidable. Implementing an appropriate quality management model helps enhance hospital departments’ productivity and reduce surgical cancellation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی محمد مصدق راد | ali mohammad mosadeghrad department of health management and economics, tehran university of medical sciences, tehran, iran. گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فاطمه خلج | fatemeh khalaj poursina ave., qods st., enghelab sq., tehran, iran. tel 98 21 42933006 تهران، میدان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت تلفن 021-42933006 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5478&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش کوتاه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|