|
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۲، شماره ۴۲، صفحات ۵۵-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
وضعیتشناسی مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و راهکارها بر اساس تجربۀ زیستۀ مسئولان و اساتید در دورۀ کرونا و پساکرونا |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف وضعیتشناسی مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاههای کشور بر اساس تجربۀ زیستۀ مسئولان و اساتید دانشگاه در دوران کرونایی و پساکرونا انجام شد. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای بررسی 20 مقاله، یک کتاب و دو پایاننامه و تکنیک تحلیل تم برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها استفاده شده است. یافتهها: مقولههای «زیرساختهای مورد نیاز آموزش مجازی»، «مسائل و مشکلات آموزشی و فرصتهای به وجود آمده در دوران کرونایی»، «مسئولیت فرهنگی- اجتماعی دانشگاه»، «نقش علوم انسانی»، «ابعاد تربیتی، اخلاقی و معنوی دروس و اساتید معارف در دانشگاه»، «توجه به ماهیت، اهداف و جایگاه دروس معارف اسلامی»، «نقشآفرینی اساتید معارف در فرایند تدریس»، «نهادینهسازی اخلاق و فرهنگ آموزش مجازی»، «بازتعریف نقش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها» و «راهاندازی سامانۀ مجازی جامع معارف(تحت نظارت نهاد نمایندگی رهبری)» استخراج شدهاند. نتیجهگیری: با توجه به مسئولیت خطیر دانشگاه در زمینۀ آموزش فرهنگ و اخلاق دانشجو، میتوان از نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر در مسیر سیاستگذاری مناسب برای آموزش و تربیت دانشجویان در راستای اهداف جامعۀ اسلامی، در شرایط دوران کرونایی و پساکرونا استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش مجازی، دوران کرونایی، تجربۀ زیسته، دانشگاه، |
|
عنوان انگلیسی |
The Situationology of Educational, Cultural, and Research Issues in University Along with Their Solutions Based on the Lived Experience of Authorities and Professors in the Corona and Post-Corona Period |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: : The present study is conducted with the aim of doing situationology on the educational, cultural, and research issues of the country's universities, considering the lived experience of university authorities and professors who have worked in Corona and post-Corona circumstances. Methods: The qualitative content analysis method has been used to review 20 articles, a book, and two theses and also thematic analyses technique are used to analyze the interviews. Results: Extracted in the present study are some categories such as "required structures of virtual education", "educational issues and problems", "opportunities created in the Corona era", "cultural and social responsibility of universities", "the role of the humanities", "the moral, spiritual, and upbringing dimensions of courses ", "University professors teaching Islamic thoughts in universities", "considering the nature, goals, and situation of the Islamic educational courses", "the role Islamic professors in the process of teaching", "institutionalizing ethical norms and the culture of distance learning", "redefining the role of the supreme leader representation in universities" and "establishing a comprehensive virtual education system." Conclusion: With respect to universities' weighty responsibility towards the process of giving students Islamic upbringing, it is flawlessly possible for educational authorities to use the obtained results of the present study to frame the most appropriate policies which are in direction of Islamic norms and purposes in the Corona and post-Corona circumstances. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش مجازی, دوران کرونایی, تجربۀ زیسته, دانشگاه |
|
نویسندگان مقاله |
نیّره قوی | دکترای مدرسی معارف اسلامی، گرایش انقلاب اسلامی
محمدجواد هراتی | استاد دانشگاه بوعلی سینا.
راحله محرمی | دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه تهران.
مجتبی افلاکی | کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ciu.nahad.ir/article_1254_d73b2df9d3e2aab0d5207f9ec2cd30bd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|