این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۱۰۵۷-۱۰۷۱

عنوان فارسی نقش دانش زیست محیطی در ارتقاء رفتارهای زیست-محیطی دانشجویان کشاورزان
چکیده فارسی مقاله بحران­های زیست­محیطی از مهمترین مشکلات و نگرانی­های قرن 21 است. بسیاری از محققان و کارشناسان معتقدند که با ارتقاء رفتارهای حامی محیط­زیست، می توان این مشکلات را کاهش داد و مستلزم افزایش دانش انسان و محیط زیست است. بنابراین، این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل اثرات دانش  زیست­محیطی بر رفتارهای دوستدار محیط زیست دانشجویان انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کشاورزی مشغول به تحصیل در دانشگاه زنجان بود (1127N=). حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان (290 نفر) محاسبه شد (290n =).  افراد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای تناسبی مورد بررسی قرار گرفتند. در مرحله تجزیه و تحلیل داده­ها، برای سنجش فرضیه­های تحقیق، مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم­افزار  AMOS  نسخه 24 در دستورکار قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانش سیستماتیک دانشجویان بر رفتارهای زیست­محیطی آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، یافته­ها نشان داد که دانش عملی و اثربخشی بر رفتار محیطی دانشجویان تأثیر معنی­داری ندارد. بنابراین، دانش سیستماتیک به طور مستقیم و غیر مستقیم تعیین کننده خوبی برای رفتارهای زیست­محیطی است که باید برای بهبود رفتارهای زیست­محیطی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Roles of Environmental Knowledge in Promoting Agricultural Students’ Pro-Environmental Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله Environmental crises are among the most important problems and concerns in the 21st century. Many researchers and experts believe that by encouraging the pro-environmental behavior, these problems can be reduced and it requires increasing the human-environmental knowledge. Therefore, this study aimed to analyze the effects of environmental knowledge on students' pro-environmental behavior. This research is a descriptive and correlational study. The statistical population consisted of all agricultural students studying at the University of Zanjan (N= 1,127). The sample size was calculated using Krejcie and Morgan's sampling table (n= 290), and the subjects were surveyed using a proportional stratified random sampling method.  In the statistical process of data analysis, Structural Equation Modelling (SEM) with AMOS ver. 24.0 software was used to test the research hypotheses. The results indicated that students' systematic knowledge had a positive and significant effect on students' pro-environmental behavior. Also, the findings indicated that action-related and effective knowledge had no significant effect on students' environmental behavior. Therefore, the systematic knowledge is, directly and indirectly, a good determinant for the environmental behaviors that should be taken into consideration to improve the students' environmental behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Action-related knowledge, Effective knowledge, Pro-environmental behavior, Systematic knowledge.

نویسندگان مقاله | Farnoosh Nahavandian
Assistant Professor, Department of Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan,


| Amir Naeimi
Department of Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran.


| Behzad Ranjbar
Department of Extension, Communication and Rural Development, Faculty of Agriculture, University of Zanjan, Zanjan, Iran.



نشانی اینترنتی http://jast.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60989-1&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات