این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴۵، صفحات ۷۶-۷۸

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه های آموزش علوم پزشکی با رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف نهایی از ارزشیابی برنامه­های آموزشی پیشرفت در جهت توسعه افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روش­های ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه اجزای دخیل برنامه است. روش بررسی: در این مطالعه مروری روایتی کلیدواژه­های Appreciative Inquiry Approach، Program Evaluation،Medical Education  در پایگاه­های اطلاعاتی شامل Medline, EMBASE, Web of Science, Scopus در بازه زمانی سال 2010 تا ماه مارچ سال 2021 مورد جستجو قرار گرفت. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با هدف مطالعه، مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید. یافته‌ها: در جستجوی منابع، تعداد 170 مقاله یافت شد که 15 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. از نتایج حاصل از بررسی مطالعات مراحل رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت برای ارزشیابی و توسعه برنامه­های آموزشی علوم پزشکی استخراج شدند. نتیجه‌گیری: رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت همچنان که به ارزشیابی برنامه­های آموزش علوم پزشکی می­پردازد، با ارتقای ظرفیت­های فردی و سازمانی موجب توسعه شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه­های علوم پزشکی نیز می­گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت، ارزشیابی برنامه، تئوری سیستمی، آموزش پزشکی

عنوان انگلیسی Appreciative Inquiry Approach in Evaluation of Medical Education Programs: Definition and Application
چکیده انگلیسی مقاله Background: The ultimate goal of educational program evaluation the development of individuals and organizations. Achieving this goal requires evaluation methods with a systematic approach to all components of the program. Methods: In this narrative review study, the keywords "Appreciative Inquiry Approach", Program Evaluation", "Medical Education" were searched in Scopus, Web of Science, EMBASE, and Medline databases between 2010 and March 2021. After removing duplicates and considering the direct relationship of the articles to the study's aim, full-text articles were reviewed. Findings: In searching for sources, 170 records were found, of which 15 articles were finalized. The steps of the appreciative inquiry approach for the evaluation and development of medical education programs were extracted. Conclusion: The appreciative inquiry approach, as well as evaluating the program, promotes personal, organizational, and social development by enhancing individual and organizational capacities.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Appreciative Inquiry Approach, Program Evaluation, Systems Theory, Medical Education

نویسندگان مقاله مهلا سلاجقه | Mahla Salajegheh
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1680-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات