این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 6 آبان 1404
توسعه آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۵، شماره ۴۵، صفحات ۷۶-۷۸
عنوان فارسی
ارزشیابی برنامه های آموزش علوم پزشکی با رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف نهایی از ارزشیابی برنامههای آموزشی پیشرفت در جهت توسعه افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روشهای ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه اجزای دخیل برنامه است. روش بررسی: در این مطالعه مروری روایتی کلیدواژههای Appreciative Inquiry Approach، Program Evaluation،Medical Education در پایگاههای اطلاعاتی شامل Medline, EMBASE, Web of Science, Scopus در بازه زمانی سال 2010 تا ماه مارچ سال 2021 مورد جستجو قرار گرفت. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با هدف مطالعه، مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید. یافتهها: در جستجوی منابع، تعداد 170 مقاله یافت شد که 15 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. از نتایج حاصل از بررسی مطالعات مراحل رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت برای ارزشیابی و توسعه برنامههای آموزشی علوم پزشکی استخراج شدند. نتیجهگیری: رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت همچنان که به ارزشیابی برنامههای آموزش علوم پزشکی میپردازد، با ارتقای ظرفیتهای فردی و سازمانی موجب توسعه شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاههای علوم پزشکی نیز میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت، ارزشیابی برنامه، تئوری سیستمی، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Appreciative Inquiry Approach in Evaluation of Medical Education Programs: Definition and Application
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The ultimate goal of educational program evaluation the development of individuals and organizations. Achieving this goal requires evaluation methods with a systematic approach to all components of the program. Methods: In this narrative review study, the keywords "Appreciative Inquiry Approach", Program Evaluation", "Medical Education" were searched in Scopus, Web of Science, EMBASE, and Medline databases between 2010 and March 2021. After removing duplicates and considering the direct relationship of the articles to the study's aim, full-text articles were reviewed. Findings: In searching for sources, 170 records were found, of which 15 articles were finalized. The steps of the appreciative inquiry approach for the evaluation and development of medical education programs were extracted. Conclusion: The appreciative inquiry approach, as well as evaluating the program, promotes personal, organizational, and social development by enhancing individual and organizational capacities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Appreciative Inquiry Approach, Program Evaluation, Systems Theory, Medical Education
نویسندگان مقاله
مهلا سلاجقه | Mahla Salajegheh
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
نشانی اینترنتی
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1680-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات