توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴۵، صفحات ۶۷-۷۵

عنوان فارسی تجارب زیسته دانشجویان پرستاری از آموزش در محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده: یک مطالعه پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شبیه‌سازی یکی از روش‌های نوین یادگیری در آموزش پزشکی و پرستاری می‌باشد که می‌تواند نتایج یادگیری سودمندی را به دنبال داشته باشد. هدف از این پژوهش تبیین تجارب زیسته دانشجویان سال آخر پرستاری از آموزش در محیط‌های یادگیری شبیه‌سازی شده می‌باشد. روش کار: این پژوهش از نظر روش، کیفی و بر اساس رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. برای گردآوری داده‌های این پژوهش، با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، دانشجویان سال آخر پرستاری از هر دو جنس، به صورت هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. مدت زمان مصاحبه از 40 تا 60 دقیقه متغیر بود. مصاحبه‌ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت تا اینکه تعداد 15 مصاحبه از شرکت کنندگان انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس روش 7 مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفت و برای اعتبار و روایی داده‌ها از معیارهای اعتمادپذیری لینکلن و گوبا (1985) استفاده شد. یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل مصاحبه‌های کیفی 4 دورن مایه اصلی و 16 درون مایه فرعی به دست آمد. درون مایه‌های اصلی شامل یادگیری، عوامل پشتیبانی و فنی، عوامل انسانی و مزایا می‌باشند. نتیجه گیری: به طور کلی، دانشجویان بیان کردند که از شبیه‌سازی به عنوان یک روش آموزشی راضی هستند، زیرا صلاحیت آن‌ها را بهبود بخشیده و آن‌ها را برای عمل حرفه‌ای آماده می‌کند. انتقادات آنها هم بیشتر در زمینه کمبود امکانات و عدم علاقه و آشنایی اساتید به شبیه‌سازی بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارب زیسته، یادگیری مبتنی بر شبیه‌سازی، آموزش پرستاری، شبیه‌سازی در پرستاری، پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Lived experiences of nursing students concerning education in simulated learning environments: A phenomenological study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Simulation is one of the new learning methods in medical and nursing education that can lead to useful learning outcomes. This study aims to explain the lived experiences of senior nursing students about education in simulated learning environments. Materials & Methods: This qualitative research was based on the phenomenological approach. To collect data, senior nursing students of both genders were purposefully selected and surveyed using in-depth and semi-structured interviews lasting from 40 to 60 min. The interviews continued until theoretical saturation after 15 interviews with the participants. Data were analyzed using Colaizzi's seven-step method. Data reliability and validity were assessed using the reliability criteria proposed by Lincoln and Guba (1985). Results: In this study, the main themes include learning, support and technical factors, human factors, and advantages. As a new learning method, simulation encounters support, technical, and human barriers that can be overcome to achieve goals such as learning clinical skills, clinical judgment skills, increasing critical thinking, and improving patient safety. Conclusion: Simulation is one of the methods that can develop and improve students' basic skills and help in deepening their learning. Nursing schools can provide the necessary provisions and facilities to improve the quality of curricula by expanding and integrating simulations into nursing curricula.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Simulation, Simulation-Based Learning, Nursing Education, Simulation in Nursing Education, Phenomenology

نویسندگان مقاله حسین استادحسنلو | hossein ostadhasanloo
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

فیروز محمودی | firooz mahmoodi
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

یوسف ادیب | yousef Adib
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

وحید زمان زاده | vahid zamanzadeh
Tabriz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تبریز


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-585-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات