|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴۵، صفحات ۴۷-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه محیط آموزشی با یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری در پاندمی کووید-۱۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: همهگیری COVID-19 محیطی نامطمئن و استرسزا برای آموزش و یادگیری ایجاد کرده به نحوی که آن را از حالت پویا خارج و بیشتر بار یادگیری را برعهده دانشجو قرار داده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه محیط آموزشی با یادگیری خودراهبر در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شده است. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی مقطعی 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند از ترمهای تحصیلی مختلف به روش نمونهگیری دردسترس در سال تحصیلی 1401-1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی محیط آموزشی و یادگیری خودراهبر به ترتیب از پرسشنامههای روا و پایا شده DREEM و CHENG استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. پس از تکمیل، پرسشنامهها وارد spss20 شده و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره محیط آموزشی (20/27±20/120) و یادگیری خودراهبر (73/11±85/75) بدست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد بین محیط آموزشی و تمامی ابعاد آن با یادگیری خودراهبر و تمامی ابعاد آن رابطه خطی مستقیم و معنادار وجود دارد (05/0>p). هم چنین محیط آموزشی با جنس و علاقه به پرستاری و یادگیری خودراهبر نیز با علاقه به پرستاری ارتباط معنادار داشت(05/0>p). آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد مؤلفههای محیط آموزشی میتوانند تا 23 درصد (R2 تعدیل شده=232/0) از تغییرات یادگیری خودراهبر را در دانشجویان کارشناسی پرستاری پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه و حساسیتهای حرفه پرستاری، مدنظر قرار دادن برنامهها و کارگاههای آموزش خودراهبری و ایجاد یک محیط آموزشی که محرک این مهارت باشد، توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پرستاری، دانشجو، کووید-19، محیط آموزشی، یادگیری خودراهبر. |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship between Educational Environment and Self-Directed Learning in Nursing Student in COVID-19 Pandemic9 pandemic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objective: The COVID-19 pandemic has created a stressful teaching and learning environment that puts it out of its dynamic state and puts most of the learning burden on the student. The aim of this study was to investigate the relationship between educational environment and self-directed learning in undergraduate nursing students. Materials & Methods: In this cross-sectional descriptive study, 200 undergraduate nursing students of Birjand School of Nursing and Midwifery from different terms were studied by available sampling method in the year 1401-1400. DREEM and CHENG online questionnaires were used to evaluate the educational environment and self-directed learning, respectively. The questionnaires were analyzed by SPSS20. Results: The mean score of educational environment (120.20 ± 27.20) and self-directed learning (75.85 ± 11.73) was obtained. The results of this study showed that there is a direct and significant linear relationship between educational environment and all its dimensions with self-directed learning and all its dimensions (p < 0.05). Also, the educational environment was significantly associated with gender and interest in the nursing and self-directed learning with interest in the nursing (p < 0.05). Multiple linear regression test showed that the dimensions of the educational environment can predict to 23% (adjusted R2 = 0.232) of self-directed learning changes in nursing students. Conclusion: According to the results of the study and the sensitivities of the nursing profession, it is recommended to consider self-directed training programs and workshops and to create an educational environment that stimulates this skill. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
COVID-19 , educational environment, Nursing, Self-Directed Learning, Students. |
|
نویسندگان مقاله |
مهناز بهرامی | Mahnaz Bahrami Birjand University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
حکیمه سابقی | Hakimeh Sabeghi Birjand University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
منا ظهورپرواز | Mona Zohourparvaz Birjand University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
حسین کریمی مونقی | Hossein Karimi Moonaghi Mashhad University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1699-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|