این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 16 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۱-۱۴۰
عنوان فارسی
ارزیابی اثربخشی "دوره آموزش پزشکی" بر دانش و مهارت آموزشی هیات علمی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: توانمندی های اعضای هیئت علمی شامل دانش موضوعی، مهارت های تدریس و نگرش های حرفه ای است.هدف از این مطالعه ارزیابی اثربخشی دوره آموزش پزشکی با استفاده از مدل ارزیابی کرک پاتریک بوده که توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش معاونت علوم پزشکی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی جهت اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی در بهار 1400 تدوین و اجرا گردید. مواد و روشها: مطالعه به صورت تجربه ای و مداخله ای بر روی نمونه ای متشکل از 45 هیات علمی از سراسر کشور به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، از پیش آزمون و پس آزمون، آموزش، و از نظرسنجی رفتاری برای ارزیابی اثربخشی آموزش استفاده شد. در سطح واکنش از پرسشنامه کریک پاتریک استفاده شد که روایی و پایایی آن تایید شده است . جهت پیش آزمون وپس آزمون از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط گروه متخصصان آمورش پزشکی تایید شده بود و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.92 مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد.جهت تحلیل داده ها از تستهای آمار تی جفتی و رگرسیون با spss 24 استفاده شد. یافتهها: مطالعه نشان داد که آموزش انجام شده به شواهدی برای دو سطح از چهار سطح مدل کرک پاتریک منجر شد. واکنش به آموزش دریافت شده به طور متوسط 4/48 از مقیاس 5 درجه ای لیکرت است. مقایسه پیش و پس آزمون برای تعیین یادگیری افزایش معنی دار دانش را نشان داد. (0.000>p) نتیجهگیری: بر اساس مدل کریک پاتریک دوره آموزش پزشکی اعضای هیات علمی گروههای علوم پزشکی با واکنش مثبت آنها روبروشد و این دوره منجر به افرایش معنی دار دانش آنها گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدل کرک پاتریک ،هیات علمی ، اثربخشی، آموزش پزشکی
عنوان انگلیسی
Evaluating the effectiveness of "Medical Education Course" on the knowledge and educational skills of the faculty of Islamic Azad University
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Aim: faculty members should be competent experts and knowledgeable in their specializations and become skillful in teaching and professional attitude. This paper aims to evaluate the effectiveness of the Medical Education Course in the Education Development Center of the deputy of medical sciences Islamic Azad University. Using Kirkpatrick's evaluation model in spring 2021. Material and Methods: A sample of 45 faculty members from all over the country was selected by random sampling method. Pre-test and post-test, and feedback questionnaires were used to evaluate the effectiveness of training. At the reaction level, the feedback questionnaire was used, which confirmed its validity and reliability. A researcher-made questionnaire was validated by a group of medical education experts for pre-test and post-test, and reliability was evaluated by Cronbach's alpha. For data analysis, paired t-test and regression tests with SPSS24 were used. Results: The study revealed that the training conducted had resulted in evidence to two of the four levels of Kirkpatrick's model. The reactions to the training received on average 4.48 of the 5-point Likert scale that revealed overall positive feedback on the evaluation. Pre and post-test to determine learning resulted in a significant increase in knowledge p < 0.000. Conclusion: Reffer to Kirkpatrick's model, Medical Education course of faculty members, revealed overall positive feedback and a significant increase in their knowledge and attitude.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Effectiveness, Kirkpatrick’s evaluation model, Faculty member,Medical Education
نویسندگان مقاله
ساره فرهادی |
گروه پاتولوژی دهان وفک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
فرهاد ادهمی مقدم |
گروه چشم پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
زینب عباسی سنجدری |
دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
اکرم پیمان | Akram Peyman
دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1244-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات