این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
طراحی سرفصل دروس معارف اسلامی با رویکرد سلامت محور در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارائه دروس معارف اسلامی با رویکرد سلامت محور برای دانشجویان علوم پزشکی، میتواند منشأ پویایی و کارآمدی این دروس گردد. هدف این مطالعه بررسی امکانپذیری ارائه دروس معارف اسلامی با رویکرد سلامت محور و تدوین سرفصلهای جدید این دروس بود. روش ها: این پژوهش با روش توسعهای و رویکرد ترکیبی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 99-98 بر روی کلیه مدرسان گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعم از هیات علمی و مدعو (60 نفر) انجام شد. در مرحله اول، نمونه گیری به صورت تمام شماری، در قالب 6 کمیته تخصصی، با بحث و تبادل نظر و استفاده از پرسشنامه بازپاسخ به روش پنل خبرگان انجام و داده ها به روش کیفی (تحلیل محتوا) و بر اساس درصد محاسبه شد. در مرحله دوم، کمیته کارشناسی گروه شامل مسوولین 6 کمیته تخصصی، نتایج مرحله اول با بحث گروهی متمرکز مورد بررسی و اجماع قرار گرفت. در مرحله سوم نتایج دو مرحله قبل با نمونه گیری هدفمند در اختیار 11 نفر از هیات علمی حوزه سلامت آشنا با مباحث معارف مورد بررسی و بعد از لحاظ نمودن نظرات، سرفصل ها نهایی و تصویب گردید. یافتهها: کلیه مدرسان، امکان ارائه دروس معارف اسلامی را با رویکرد سلامت محور؛ از جهت اهداف این دروس و ارائه برحسب ابعاد سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) امکانپذیر دانستند. این رویکرد از نظر 97/6 درصد برای دانشجویان علوم پزشکی مفید و ضروری به دست آمد. از نظر 71/8 درصد، امکان ارائه، بهحسب سرفصلهای مصوب وجود داشت. در نهایت سرفصلهای بازنگری شده در قالب برنامه درسی با رویکرد سلامت محور با اجماع هیات علمی گروه پیشنهاد شد. نتیجه گیری: از نظر مشارکت کنندگان رویکرد سلامت محور در کلیه گرایشهای دروس معارف اسلامی از جهت اهداف، سرفصلها، پیشینه و ابعاد سلامت، امری ممکن؛ و ارائه آن برای دانشجویان علوم پزشکی مفید و ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امکانسنجی، بازنگری، معارف اسلامی، رویکرد سلامتمحور
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود ایوبی |
عبدالحمید آکوچکیان |
علی غلامی دهقی |
سید حمید رضا طالقانی |
سید روح الله موسوی زاده |
مریم آویژگان |
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
قدرت الله مومنی |
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-943-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
برنامه درسی, برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات