این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۵، شماره ۴۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی فرسودگی تحصیلی و ارتباط آن با امید به اشتغال در دانشجویان رشته های علوم بهداشتی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بررسی فرسودگی تحصیلی و عوامل پیش‌بینی‌کننده آن به‌عنوان یکی از چالش‌های اصلی نظام آموزشی، دارای اهمیت بالایی است. این پژوهش باهدف بررسی و تبیین نقش امید به اشتغال و خرده مقیاس‌های آن، در پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی انجام گردید. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – همبستگی، کلیه دانشجویان بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال 98 مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 400 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسش‌نامه‌های فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و امید به اشتغال قریشی راد استفاده شد. در این مطالعه جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS  نسخه22 و آزمون‌های t مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه، رگرسیون‌های ساده و چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که 3/2، 3/61 و 5/36 درصد دانشجویان به ترتیب از فرسودگی تحصیلی پایین، متوسط و بالا رنج می بردند. میانگین و انحراف معیار نمره امید به اشتغال61/14±69/55 به دست آمد که گویای امید به اشتغال در سطح متوسط در جمعیت موردمطالعه بوده است. بر اساس نتایج مطالعه، 4/8 درصد (58/37=F، 298/0=R، 086/0=2R، 084/0=R2 تعدیل شده، 001/0> p) واریانس فرسودگی تحصیلی از طریق متغیر امید به اشتغال، قابل‌پیش‌بینی هست.  نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه گویای تاثیر مثبت امید به اشتغال بر فرسودگی تحصیلی است. با انجام مداخلات متمرکز بر افزایش امید به اشتغال، می‌توان علاوه بر کاهش فرسودگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم بهداشتی را نیز بهبود داد. واژ گان کلیدی:
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خستگی هیجانی، بی‌علاقگی تحصیلی، ناکارآمدی تحصیلی، امید به اشتغال، بهداشت

عنوان انگلیسی Academic burnout and its relationship with employment hope in health sciences Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The study of academic burnout and its predictors as one of the main challenges of the educational system is of great importance. This study was conducted to investigate and explain the role of hope to work and its subscales in predicting academic burnout.   Methods: In this descriptive-correlational study, all health sciences students studying in Ilam, Arak, Birjand, Semnan and Hamadan universities of medical sciences in the academic year 2019 were investigated. A total of 400 students were selected by multi-stage random sampling. For data collection, Berso et al. burnout questionnaire and Qureshi-Rad employment hope questionnaire were used. In this study, SPSS software version 22 and independent t-test, one – way ANOVA, simple and multiple regressions were used to analyze the data. Results: The results of the study showed that 2.3%, 61.3% and 36.5% of students suffered from low, medium and high academic burnout, respectively. The mean score of the employment hope score was 55.69±14.61, which indicates that the employment hope was at a moderate level in the study population. Based on the results, the employment hope would predict 8.4% of the variance of the academic burnout (F=37.58, R=0.298, R2=0.086, Adjusted R2=0.084, p< 0.01). Conclusion: The study results reveal the positive effect of employment hope on academic burnout. By performing interventions focused on increasing employment hope, in addition to reducing academic burnout, the academic performance of health science students can also be improved Keywords: Emotional exhaustion, academic apathy, academic inefficiency, Employment hope, Health
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Emotional exhaustion, academic apathy, academic inefficiency, Employment hope, Health

نویسندگان مقاله طالب عسکری پور | Taleb Askaripoor
Research Center for Health Sciences and Technologies, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
علوم پزشکی سمنان

حامد آقایی | Hamed Aghaei
Department of Occupational Health Engineering, Faculty of Health, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
علوم پزشکی اراک

آیت رحمانی | Ayat Rahmani
Research Center for Health Sciences and Technologies, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
علوم پزشکی سمنان

وحیده ابوالحسنی نژاد | Vahideh Abolhasannejad
Department of Occupational Health Engineering, Faculty of Health,birgand University of Medical Sciences,
علوم پزشکی بیرجند

مسعود شفیعی مطلق | Masoud Shafii motlagh
Department of Occupational Health Engineering, Faculty of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
علوم پزشکی همدان

علی محمد عباسی | Ali Mohammad Abbasi
Department of Occupational Health Engineering, School of Public Health, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
علوم پزشکی ایلام

محمد ابراهیم غفاری | Mohammad Ebrahim Ghaffari
Dental Sciences Research Center, Faculty of Dentistry, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
دانشکده دندانپزشکی- دانشگاه علوم پزشکی گیلان

الهه کاظمی | Elahe Kazemi
Research Center for Health Sciences and Technologies, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran.
دانشکده بهداشت- دانشگاه علوم پزشکی سمنان


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1653-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات