مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسایل و سیاستهای اقتصادی، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۱۰۳-۱۲۸

عنوان فارسی کاربرد زنجیر مارکوف در بانک
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق، رفتار مشتریان ارزی بانک سپه با دیدگاه سودآوری با استفاده از روش خودگردان­سازی پیش­بینی می­گردد. داده­ ها از پایگاه داده موجود در سیستم جامع بانکداری بانک سپه جمع­آوری شده­اند. جامعه آماری (همچنین نمونه آماری) تحقیق مشتمل بر مشتریانی است که به طور همزمان دارای حساب مدت­دار ارزی در بانک بوده و از تسهیلات ارزی نیز استفاده کرده­اند که در دوره زمانی تحقیق تعداد آنها 381 نفر می­باشد. در ابتدا روش­های مختلف تعیین ارزش طول عمر مشتری در سازمان و ضرورت آن بیان شده است، سپس با استفاده از بخشی از داده­های مالی و فردی مشتریان ارزی بانک سپه در دوره مالی 1390- 1397 و شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان سودآوری مشتریان در بانک مذکور روش مناسب برای بخش­بندی مشتریان، روش خوشه­بندی K میانگین تعیین شده است. در مرحله بعد مشتریان مذکور به گروه­های مختلف تقسیم شده و سپس با استفاده از ماتریس احتمال انتقال مشتریان در گروه­های مختلف و روش خودگردان­سازی میزان سودآوری آنها بر اساس شباهت رفتارشان در زمان حال با رفتارشان در دوره­های گذشته پیش­بینی شده است. در نهایت با مقایسه نتایج بدست آمده با دو روش پایه رگرسیون­های ساده و چند متغیره مشخص گردید که عملکرد روش مورد استفاده در تحقیق نسبت به دو مدل پایه دیگر بهتر می­باشد .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودگردان‌سازی، ارزش طول عمر مشتری، اعتبار‌سنجی متقابل، خدمات مالی، روش K میانگین، پیش‌بینی میزان سودآوری

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا حبیبی |
IBI

هدی حسینی |
IBI


نشانی اینترنتی http://ejip.ir/browse.php?a_code=A-10-940-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات