این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۸، شماره ۱، صفحات ۸۹-۱۰۸
عنوان فارسی
طراحی چارچوبی برای تبیین هویت حرفهای معلمان ایرانی از منظر مناسبات قدرت
چکیده فارسی مقاله
این مقاله قصد دارد با توجه به زمینههای شکلگیری هویت حرفهای معلم در نظام آموزشوپرورش ایران، چارچوبی ارائه کند تا انواعی از هویتهای حرفهای را که میتوان برای معلمان ایرانی متصور شد، از منظر مناسبات قدرت بازنمایی کند. بدین منظور نخست با گردآوری روایتهای محیطی و تحلیل اولیه گفتمانهای موجود در هر یک، انواعی از مقولهها در زمینۀ هویت حرفهای معلم شناسایی شد که جملگی به تأثیر قدرت بر تکوین هویت اشاره میکرد. در ادامه برای ساماندهی یافتههای اولیه ذیل یک نظریه معتبر، به آرای میشل فوکو و رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی وی مراجعه شد. به همین منظور، به روش اسنادی تحلیلی یک ماتریس دوبعدی همچون یک سامان دانایی (اپیستمه) بهعنوان چارچوبی برای نمایش انواع هویتهای محتمل معلم در بافت و ساختار آموزشوپرورش ایران تنظیم شد که یکی از ابعاد آن به عناصر سازنده قدرتهای حاکم بر عمل حرفهای معلم و بعد دیگر بر انواع واکنشهای معلمان به این عناصر قدرت اشاره دارد. از تقاطع این ابعاد انواع احتمالاتی بهدستآمده است که هر یک میتواند گویای یک نماد هویتی برای معلم باشد. لذا انواع هویتهایی را که بهصورت نظاممند در چارچوب ماتریسگونه "قدرت بهمثابه مراقبت"جایگذاری شدهاند میتوان بهعنوان یافتههای اصلی این تحقیق معرفی کرد که برای تبیین محدوده تغییرات هویتی معلمان ایرانی بر اساس جابهجایی در مناسبات قدرت راهگشاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت حرفهای معلمان، قدرت، میشل فوکو، اپیستمه
عنوان انگلیسی
Designing a Framework to Explain the Professional Identity of Iranian Teachers Using a Power Relations Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Based on the grounds giving form to teachers' professional identity in Iran's educational system, the present study aims to provide a framework to portray, with a power-based approach, the various kinds of professional identity which can be perceived for Iranian teachers. For this purpose, narratives were collected and the discourses were analyzed, which led to different kinds of issues regarding teachers' professional identity, all of which pointed out the influence of power in the creation of identity. Then, in order to organize the findings in accordance with an established theory, Michel Foucault's views and his approach to critical discourse analysis were used. Using documentary analysis, an episteme-like two-dimensional matrix was devised as a framework to display the various possible identities for teachers in the context of Iranian education. One dimension represents the elements constituting the powers residing over teachers' professional performance, while the other dimension depicts the different reactions teachers showed to these elements of power. When these dimensions meet, possibilities arise, each of which can symbolize teachers' identity. Therefore, the different kinds of identity systematically placed in the matrix-like framework of "power like protection" can be regarded as the main findings of this study, which can prove useful when it comes to explaining the range of changes in teachers' identity based on changes in power relations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
teachers&apos, professional identity, power, Michel Foucault, episteme
نویسندگان مقاله
مرضیه کهندل | M. Kohandel
مرتضی کرمی | M. Karami, Ph.D.
محمدرضا آهنچیان | M. R. Ahanchian, Ph.D.
محمود مهرمحمدی | M. Mehrmohammadi, Ph.D.
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-1552-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات