این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۸، شماره ۱، صفحات ۶۹-۸۸

عنوان فارسی طنز آموزشی: ظرفیت مغفول در ارتقای کیفیت آموزش
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله، بررسی آخرین یافته­‌های پژوهشی به قصد دستیابی به مفاهیم مشترک و دیدگاههای جدید در مورد طنز آموزشی به منظور تبیین لزوم کاربست عملی آن در ارتقای کیفیت آموزش در نظام آموزشی کشور است. پژوهش حاضر به روش سنتزپژوهی صورت گرفته که در آن با استخراج مؤلفه‌­ها و نکات مشترک تعدادی از تحقیقات مرتبط با طنز طبق اصول تلفیق، سنتزی از داده‌­ها و یافته‌­ها مورد بازآرایی، بازاندیشی و تحلیل قرار گرفته است. یافته­‌ها نشان می­‌دهند که طنز آموزشی ظرفیت بالایی برای کاربست در محیطهای آموزشی دارد و می­تواند به غنی­‌سازی برنامه‌­های درسی به­‌طرق گوناگون از جمله تلطیف فضای آموزشی، ارتقای روحیه دانش‌­آموزان، رفع خستگی، افزایش توجه و اعتماد به‌­نفس و بهبود روابط دانش‌­آموزان با معلمان کمک کند. شایان ذکر است که معلمان از دیرباز به طور معمول در کلاسهای درس خود از انواع طنزهای کلامی و غیرکلامی برای پیشبرد بهتر فرایند آموزش و افزایش میزان شادی و نشاط دانش آموزان و ارتقای سطح توجه آنان استفاده کرده اند در حالی که ممکن است از دید آنان، شوخ‌­طبعی به عنوان یک موضوع علمی مورد توجه قرار نگرفته باشد، اما ادعای پژوهش حاضر این است که توسعه فرهنگ طنز به­‌منزله یک روش آموزشی می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور و تسهیلگر به کمک معلم بشتابد و دستیابی به اهداف آموزشی را تسهیل و تسریع کند. در نهایت، پیشنهادهایی برای استفاده این یافته­‌ها در حوزه­ آموزش و بهبود کیفیت یادگیری ارائه شده است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طنز آموزشی، برنامه های درسی، سنتزپژوهی

عنوان انگلیسی Humor in Education: The Overlooked Capacity in Enhancing the Quality of Education
چکیده انگلیسی مقاله This article aims to study the latest research findings in order to achieve common concepts and new outlooks on humor in education as an effort to explain the significance of the practical usage of humor to enhance the quality of education in the Iranian system of education. Following a synthesis research method, the present study has extracted the common components and points existing in studies related to humor and provided a rearranged, revised and analyzed synthesis of the data and findings based on the principles of consolidation. The findings indicate that humor has a very high potential to be used in educational environments and can, through providing a more refreshed atmosphere, raising students' spirits, eliminating boredom, enhancing attentiveness and self-confidence and improving student-teacher relationships, help enrich educational programs. It is to be noted that teachers have, for a very long time, used verbal and non-verbal humor in their classes quite often as efforts to further the process of education, keep students happy and lively and enhance their attentiveness. Although they might not have considered the use of humor in the classroom from a scientific point of view, the present study claims that by developing the culture of humor has an educational method can provide a catalyst to make teachers' jobs easier and allow educational goals to be achieved faster and at greater ease. Suggestions have also been provided on how to use the findings of this research in order to enhance the quality of education and help students learn better. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله humor in education, curriculum, synthesis research

نویسندگان مقاله زهرا افشارکهن | Z. Afsharkohan, Ph.D.



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-2298-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات