آموزش علوم دریایی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۶۷-۱۸۵

عنوان فارسی احصاء حوزه‌های سایبری سازمان‌های آموزشی داده‌محور با بهره‌گیری از تکنیک فراترکیب
چکیده فارسی مقاله احصاء ویژگی‌ها و حوزه‌های سایبری سازمان‌های آموزشی داده‌محور، می‌تواند موجب ارتقای شناسایی، کاهش مخاطرات و ممانعت از حملات و تهدیدات سایبری متصور بر مخازن و زیرساخت‌های داده‌ای سازمان داشته باشد. برای نیل به این مقصود، با بهره‌گیری از روش فراترکیب، منابع مطالعاتی مشتمل بر کتب، مقالات، منابع اینترنتی و غیره به صورت ساخت‌یافته در یک فرآیند هفت مرحله‌ای مورد مطالعه قرار گرفته و از طریق آن حوزه‌های شش‌گانه سازمان‌های داده‌محور شناسایی و احصاء می-گردند که عبارتند از: نگهداری داده، تنوع داده، یکپارچگی دسترسی به داده‌ها، یکپارچگی ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها، جریان داده‌ها و فرهنگ سازمانی داده‌محور. این شش حوزه با بهره‌گیری از روش فراترکیب و انجام مطالعات ساخت‌یافته و تحلیل متون بر روی تعداد 74 منبع مطالعاتی (25 منبع داخلی برای سال‌های 1389 الی 1398 هجری شمسی و 49 منبع خارجی برای سال‌های 2010 الی 2022 میلادی) صورت می‌پذیرد، شایان ذکر است با توجه به نو بودن موضوع اصلی به عنوان سازمان داده‌محور، لذا مطالعات انجام شده بسیار محدود بوده و به‌طور مستقیم هیچیک از پژوهشگران، حوزه‌های سایبری در سازمان‌های داده‌محور را مورد مطالعه قرار نداده‌اند، ولی با انجام بررسی و تحلیل بر روی سایر پژوهش‌ها به ویژه آخرین مطالعات انجام شده در این خصوص، بیشترین تکرار مربوط به شش حوزه مذکور بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سازمان آموزشی داده محور، روش فراترکیب، حوزه های سایبری، نگهداری داده، تنوع داده،

عنوان انگلیسی Enumerating the cyber domains of data-driven educational organizations using meta-combination technique
چکیده انگلیسی مقاله Enumerating the characteristics and cyberspace of data-driven educational organizations can improve the identification, mitigation, and prevention of perceived cyber-attacks and threats to the organization's data repositories and infrastructures. To achieve this, by using the meta-combined method, study resources including books, articles, Internet resources, etc. were studied in a structured way in a seven-step process, through which the six domains of data-driven organizations are identified and enumerated. These include data retention, data diversity, data access integration, data analysis tools, data flow, and data-driven organizational culture. These six areas are done by using the meta-combined method and conducting structured studies and text analysis on 74 study sources (25 internal (national) sources for the years 1389 to 1398 S.H. and 49 international sources for the years 2010 to 2022 A.D.). It is worth mentioning that due to the novelty of the main topic as data-driven organization, so the studies conducted are very limited and none of the researchers have directly studied the cyber domains in data-driven organizations, but by conducting research and analysis on Other studies, especially the latest studies in this regard, the six areas have been the most repetitive amongst studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سازمان آموزشی داده محور, روش فراترکیب, حوزه های سایبری, نگهداری داده, تنوع داده

نویسندگان مقاله محمدعلی محامد |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت دانش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

نجلا حریری |
استاد گروه علوم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران،

فهیمه باب الحوائجی |
دکترای علوم اطلاعات و دانش‌شناسی، گروه علوم ارتباطات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_247533_cf353893cade30e8e080b2a445a6887c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات