|
آموزش علوم دریایی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۵۷-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی مطلوبیت فعالیتهای دانشجویان در کلاسهای آموزشی یک دانشگاه نظامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقاله حاضر با هدف «ارزیابی مطلوبیت فعالیتهای آموزشی، ویژگیهای انضباطی و تربیتی دانشجویان در کلاسهای علمی-نظامی و نیز کانالهای ارتباطی بین استادان و فرماندهان» انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و مقطعی انجام شد. جامعۀ تحقیق، 136 دانشپایه در نیمسال دوم 1400-1399، است. جامعه نمونه بهصورت تمامشمار انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ مطلوب ارزیابی شد. تعداد 452 پرسشنامه توسط استادان/فرماندهانی که در ترم مذکور با دانشجویان، کلاس درسی داشته و به مدت 15 هفته آموزشی با آنها و نیز با فرماندهان گروهان آنها در تعامل بودند؛ تکمیل گردید. برای برازش مدل از LISREL و برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی، با بهرهمندی از SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مطلوبیت کلاسهای آموزشی علمی-نظامی در وضعیت «مطلوبی» قرار دارد. همچنین رتبهبندی عوامل، نشان داد که ویژگیهای تربیتی (با میانگین و انحراف معیار: 0.69±4.59)، دارای بالاترین رتبه و کانالهای ارتباطی بین استادان و فرماندهان (با میانگین و انحراف معیار: 1.06±3.18) دارای پایینترین رتبه ارزیابی شد. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه حاکی از عدم تفاوت میانگین عوامل در میان دانشجویان سالهای مختلف است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فعالیتهای آموزشی، ویژگیهای انضباطی، ویژگیهای تربیتی، کانال ارتباطی، استادان و فرماندهان، |
|
عنوان انگلیسی |
Assessing the usefulness of students' activities in the educational classes of a military academy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this article was to "evaluate the desirability of educational, disciplinary and training characteristics of students in scientific-military classes as well as communication channels between professors and commanders". This research is of applied and was done by descriptive-survey cross sectional method. The research population is 136 classrooms in the second semester of 1300-1400. The sample population was selected as a whole. The data collection tool was a researcher-made questionnaire whose validity was assessed by experts and its reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient. 452 questionnaires by professors/commanders who had a teaching with students during the semester and interacted with their commanders for 15 weeks; Completed. LISREL was used to fit the model and descriptive and inferential statistical indices were used to analyze the data using SPSS. The results of the research show that the desirability of scientific-military training classes is in a "favorable" condition. Also, the ranking of factors showed that educational characteristics (with mean: 4.59±0.69) had the highest rank and communication channels between professors and commanders (with mean: 3.18±1.06) had the lowest rank. Also, the results of one-way ANOVA test show that there is no difference in the mean of the factors among students of different years. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
فعالیتهای آموزشی, ویژگیهای انضباطی, ویژگیهای تربیتی, کانال ارتباطی, استادان و فرماندهان |
|
نویسندگان مقاله |
محمد عباسیان | عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_247542_2db56ee4744c2d6d4adf3c25ddb835d4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|