|
مجله سلامت و جامعه، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلسازی عوامل تأثیرگذار اجتماعی- اقتصادی در شدت آسیب حوادث ترافیکی رانندگان با استفاده از رگرسیون لجستیک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: شدت تصادفات و مرگ ومیر ناشی از آن بین کشورها با سطوح مختلف وضعیت اجتماعی- اقتصادی، متفاوت است. ما یک مدل رگرسیون برای بررسی ارتباط عوامل اجتماعی- اقتصادی با شدت آسیب ارائه دادیم. روش کار: مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی- تحلیلی است. نمونه مورد مطالعه 250 نفر از رانندگانی بودند که در سال 1399 دچار حادثه ترافیکی شده و به مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ارومیه ارجاع داده شده بودند. از یک چک لیست محقق ساخته استفاده گردید. در بررسی ارتباط فاکتورهای اجتماعی- اقتصادی با شدت آسیب از مقیاس ISS (Injury Severity Scor) و مدل آماری رگرسیون لجستیک دوحالتی با مخدوشگرهای سن و جنسیت استفاده شد. کلیه آنالیزها با استفاده از نرمافزار SPSS16 و در سطح معنی داری 0/05 انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین شانس رخداد شدت آسیب بالا با وضعیت تأهل (OR = 0.43 , P= 0.029)، سطح تحصیلات (OR= 4.45, P = 0.005)، درآمد ماهانه خانوار (OR =5.40 , P = 0.037)، ارزش پولی خودرو (OR = 3.22, P= 0.011) و سهم هزینه های بهداشتی- درمانی (OR= 0.31 , P= 0.004) رابطه معنی داری وجود دارد. درحالیکه بین شغل با شانس رخداد شدت آسیب بالا ارتباط معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین بیشتر عوامل اجتماعی- اقتصادی مورد مطالعه و شدت آسیب، ارتباط معنی داری وجود دارد که نشاندهنده توجه به رفاه، استراتژیهای بهداشت عمومی، آموزش و صنعت خودرو است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عوامل اجتماعی- اقتصادی ، رانندگان، حوادث ترافیکی، ، شدت آسیب، رگرسیون لجستیک |
|
عنوان انگلیسی |
Modeling Socioeconomic Factors Affecting the Severity of Driver Traffic Accidents Injuries: Using the Logistic Regression |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction and purpose: The severity of accidents and mortality rate varies between countries with different socioeconomic status. We performed a regression model to investigate the relationship between socio-economic factors and the severity of the injury. Methods: The present is a cross-sectional-analytical study. The study sample was 250 drivers who suffered a traffic accident in 1399 and were referred to Imam Khomeini Medical Center in Urmia. A researcher-made checklist was used. In the study of the relationship between socio-economic factors and the severity of the injury, the ISS (Injury Severity Scor) scale and the statistical model of two-way logistic regression with age and gender confusion were used. All analyzes were done using SPSS software (ver.16) at a significance level of 0.05. Results: The results showed a significant relationship between the high severity of injury with marital status (OR = 0.43, P = 0.029), level of education (OR = 4.45, P = 0.005), household monthly income (OR = 5.40, P = 0.037), car monetary value (OR = 3.22, P = 0.011) and the share of health care costs (OR = 0.31, P = 0.004). While there was no significant relationship between job and the high injury severity. Conclusions: The results showed that there is a significant relationship between most of the studied socio-economic factors and the severity of the injury, suggesting an attention to welfare, public health strategies, education, and the automotive industry. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Socio-economic factors, Drivers, Traffic accidents, Severity of injury, Logistic regression |
|
نویسندگان مقاله |
مجید بابائی | Majid Babaei
شیلا حسن زاده | Shila Hasanzadeh
حبیب الله پیرنژاد | Habibollah Pirnejad
رعنا حسینی | Rana Hoseini
زهرا نیازخانی | Zahra Niazkhani
ایرج محبی | Iraj Mohebbi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5058-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کامل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|