مطالعات زبان و ترجمه، جلد ۵۵، شماره ۲، صفحات ۱۹۳-۲۲۳

عنوان فارسی تأثیر مداخلۀ فراشناختی از طریق تعامل محاوره‌ای بر مهارت شنیداری چندرسانه‌ای و آگاهی فراشناختی زبان آموزان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله اخیراً مهارت شنیداری توجّه محقّقان و نیز متخصّصان را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است و پژوهش درخصوص استفاده از راهبردهای مهارت شنیداری زبان دوم، بر راهبردهای فراشناختی متمرکز شده است. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مداخلۀ فراشناختی از طریق تعامل محاوره­ای بر مهارت شنیداری چندرسانه‌­ای زبان‌آموزان فوق میانی ایرانی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی و آگاهی فراشناختی آنان در مهارت شنیداری می‌پردازد. داده­‌ها از طریق 720 زبان­‌آموز مذکر و مؤنث ایرانی با سطح فوق میانی و در محدودۀ سنی بین 15 تا 23 سال در سه گروه جمع‌آوری شد. دو گروه اوّل به تعداد 480 نفر از گروه آزمایش توسط برنامۀ مداخلۀ سازمان‌­یافته با تمرکز بر آموزش فراشناختی از طریق تعامل محاوره‌­ای و آموزش فراشناختی به مدّت 15 جلسه آموزش داده شدند. زبان‌­آموزان گروه آزمایش دو بار در هفته و هر بار به مدّت 60 دقیقه تمرین داده شدند. گروه سوم، با عنوان گروه گواه، به تعداد 240 نفر از طریق فعّالیّت‌های شنیداری روتینِ کلاسی بدون دریافت برنامۀ مداخلۀ سازمان‌یافته تمرین داده شدند. آزمون­‌های شنیداری چندرسانه‌­ای و پرسشنامۀ آگاهی فراشناختی شنیداری برای پیگیری درک مطلب و آگاهی فراشناختی دانش‌­آموزان با سطح فوق میانی به کار گرفته شدند. نتایج نشان داد که آموزش فراشناختی از طریق تعامل محاوره‌­ای باعث بهبود مهارت شنیداری چندرسانه‌­ای و همچنین آگاهی فراشناختی زبان­‌آموزان با سطح فوق میانی می‌­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شنیداری چندرسانه‌ای، آموزش فراشناختی از طریق تعامل محاوره‌ای، آگاهی فراشناختی،

عنوان انگلیسی An Investigation into Effects of Metacognitive Intervention through Dialogic Interaction on Multimedia Listening and Metacognitive Awareness of EFL Learners
چکیده انگلیسی مقاله Listening has recently attracted the attention of both researchers and practitioners worldwide and research into L2 listening strategy use has focused on metacognitive strategies. The present study is an attempt to investigate the effects of metacognitive intervention through dialogic interaction on upper-intermediate Iranian EFL learners’ multimedia listening and their metacognitive awareness in listening. The sample of the study included 720 male and female Iranian upper-intermediate learners ranging from 15 to 23 years of age in three groups. The first two groups, which were experimental (N=480), were trained through a structured intervention program with a focus on metacognitive instruction through dialogic interaction (MIDI) and metacognitive instruction (MI) for 15 sessions. The students in the experimental group were involved in 60 minutes of practice twice a week. The third group was the control group (N=240) wherein the students were trained through regular classroom listening activities without receiving the structured intervention program. Multimedia listening tests and the Metacognitive Awareness Listening Questionnaire were used to track the upper-intermediate learners’ listening comprehension and metacognitive awareness. The results showed that metacognitive intervention through dialogic interaction did improve both the upper-intermediate learners’ multimedia listening and their metacognitive awareness in listening. The results also revealed that the EFL learners in the first experimental group outperformed their peers in the second experimental group in both multimedia listening and metacognitive awareness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شنیداری چندرسانه‌ای, آموزش فراشناختی از طریق تعامل محاوره‌ای, آگاهی فراشناختی

نویسندگان مقاله ابراهیم فخری علمداری |
گروه زبان انگلیسی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران

حسین بزرگیان |
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی https://jlts.um.ac.ir/article_40552_7c8526fb89c1dada31635687033cb62c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات