کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی، جلد ۱۳، شماره ۲۵، صفحات ۱۹۷-۲۳۱

عنوان فارسی تحلیل عناصر داستانی در هفت گنبدنظامی گنجوی
چکیده فارسی مقاله تحلیل عناصر داستانی در هفت گنبد نظامی گنجوی* یوسف گل پرور1 دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) دکتر محمّدحسین محمدی استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین چکیده شناختن اندیشه‌های اخلاقی و تعلیمی بزرگان ادبی جز با مطالعه آثار به جا مانده از آنان امکان‌پذیرنیست. اندیشه‌های بزرگان ادبی و شعرا، گاه در پرده نثر نمایان است و گاه در میان نظم. نثر یا نظم، گاه شکل داستانی به خود می‌گیرد. نظامی گنجوی یکی از برترین داستان سرایان منظوم بازبانی پویا و تصویری است. هنر داستان پردازی نظامی در هفت پیکر و برجسته‌ترین بخش آن هفت گنبد، جلوه‌ای بی‌بدیل دارد. در این مقاله کوشش شده است ضمن ارائۀ تعاریف روشن و جامع از عناصر داستانی، با شیوۀ توصیفی - تحلیلی قواعد حاکم بر ساختار قصّه‌های هفت گنبد بررسی گردد. برای تحقق این هدف، ابتدا به بیان ویژگی‌های زبان داستانی نظامی و سپس به معرفی مختصر هفت پیکر و شخصیّت بهرام پرداخته شده است. آنگاه با تعریفی کوتاه از عناصر داستان، هریک از قصّه‌های هفت گنبد بر اساس عناصر داستانی نظیر پیرنگ، صحنه‌پردازی، درون مایه، شخصیّت، لحن و حقیقت مانندی تحلیل و از نظر فنی ارزش‌گذاری شده است. این مقاله بر اساس تحلیل عناصر برجسته داستانی، می‌دارد که نظامی در داستان‌نویسی از سنت قصّه در قصّه گفتن بهره می‌برد و برای تازگی بخشیدن به داستان خویش، از شگرد صحنه‌پردازی‌های پویا، توصیفات بیرونی حیرت‌انگیز و گره‌افکنی‌های متعدد در پیرنگ استفاده کرده است. در دیگر عناصر، داستان‌های نظامی عموماَ از ویژگیهای قصّه‌های کهن برخوردار است. * تاریخ دریافت مقاله: 25/4/90 تاریخ پذیرش نهایی:7/6/90 1- نشانی پست الکترونیکی نویسندۀ مسئول:y_golparvar8@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، نظامی، هفت پیکر، هفت گنبد، عناصر داستانی،

عنوان انگلیسی The Function of Metalinguistic Communicative Performance in Mostafa Mastour's Stories
چکیده انگلیسی مقاله The Function of Metalinguistic Communicative Performance in Mostafa Mastour's Stories Ahmad Razi, Ph.D. Somayeh, Hajati, Ph.D. candidate University of Gilan Abstract Mostafa Mastour is one of the contemporary novelists whose fictional works have been welcomed by addressees and critics and some of his works have been translated to many languages. In the present study the reflection of metlinguistics performance and its major functions in Mostafa Mastour's stories (love on the sidewalk, the pig's bone and leprous hands, some creditable narratives, the story of a love without V O E, I'm omniscient, I'm not a bird, kiss God's gorgeous face) will be analyzed with an interdisciplinary approach. Metalinguistic communication includes considerable content of the narration of story and they include body language such as movement and hints, gestures and the manners of eyes. In this article in addition to the importance of non-verbal communications in story-writing and their role in formation of the elements of the story such as personalization, theme and different functions of non-verbal behaviors such as emphatic, supplementary, substitutionary, refuting functions will be examined and it will be clarified which functions have been paid more attention to in Masrour's stories and what role non-verbal performance play in formation and advancement of his narration of stories. The result of this research indicates that the substitutionary function in Mastour's stories is more salient than other functions. Among the functions that are introduced for the manner of eyes, the statement of feelings is more widespread. Moreover, themes like indifference, loneliness, grief, disquiet and anxiety are understood from non-verbal perspective. Keywords: Non-verbal narrative, the elements of the story, Persian contemporary story writing, Mostafa Mastour, Metalinguistic communication performances
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_299_16.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1521/article-1521-253697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات