این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش علوم دریایی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۸۹-۲۰۳

عنوان فارسی شناسایی و استخراج ابعاد و مؤلفه‌های پروپاگاندا در عملیات روانی رسانه‌ای موردمطالعه :اساتید دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر
چکیده فارسی مقاله یکی از مؤلفه‌های مهم در عملیات روانی رسانه‌ای، پروپاگاندا یا تبلیغات است که علیرغم اینکه اوج استفاده از پروپاگاندا مربوط به دوره جنگ جهانی دوم است، اما هنوز هم مکرر در جنگ نرم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر دولت‌ها، گروه‌ها و افراد مختلف با به‌کارگیری روش‌های نوین پروپاگاندا در عملیات روانی رسانه‌ای با یکدیگر در نزاع می‌باشند . ازاین‌رو، پژوهش حاضر از نوع توصیفی- کاربردی است و با استفاده از روش گراندد تئوری و با استفاده از نرم‌افزار Maxquda نسبت به شناسایی، طبقه‌بندی و استخراج مؤلفه‌ها و ابعاد پروپاگاندا در عملیات روانی رسانه‌ای پرداخته است. جامعه آماری شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه علوم دریایی نوشهر و متخصص درزمینهٔ جنگ نرم و عملیات روانی و رسانه بوده، که در فرآیندهای کدگذاری، طبقه‌بندی طبقات فرعی واصلی و شناسایی مؤلفه‌ها و ابعاد آن مشارکت داشته است. یافته‌های این تحقیق نشان داد که استفاده از پروپاگاندا یا تبلیغات در عملیات روانی رسانه‌ای شامل طیف متنوعی از مؤلفه‌ها و ابعاد تأثیرگذار است که از آن می‌توان به :راهبردها، تاکتیک‌ها، تکنیک ها، رسانه‌ها و تأثیرات آن اشاره کرد. ازآنجاکه چنین ابزاری به‌راحتی قابلیت و قدرت نفوذ به حریم افراد یک جامعه را دارد پژوهشگران این تحقیق را به این نتیجه رساند که تمامی افراد جامعه از تمامی اقشار باید نسبت به شناخت و روش مقابله با این تهدید به‌طور مستمر آموزش ببینند .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پروپاگاندا، عملیات روانی رسانه‌ای، تبلیغات، گراندد تئوری،

عنوان انگلیسی Identify and Extract the Dimensions and Components of Propaganda in Psychological Media Operations Case Study: Professors of Imam Khomeini University of Marine Sciences, Nowshahr
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important components of psychological media operations is propaganda, which, although the peak of the use of propaganda dates back to World War II, but is still frequently used in soft warfare. Currently, different governments, groups and individuals are in conflict with each other by using new methods of propaganda in psychological media operations. Therefore, the present study is a descriptive-applied study and using grounded theory method and using Maxquda software to identify, classify and extract the components and dimensions of propaganda in psychological media operations. The statistical population consisted of 25 professors of Nowshahr University of Marine Sciences and specializing in soft warfare and psychological operations and media, who participated in the processes of coding, classification of major and minor classes and identifying components and dimensions. The findings of this study showed that the use of propaganda or propaganda in psychological media operations includes a variety of components and effective dimensions, which can be: strategies, tactics, techniques, media and Its effects are pointed out. Since such a tool easily has the ability and power to infiltrate the most private privacy of individuals in a society, the researchers concluded that all individuals from all walks of life should be continuously educated on how to recognize and deal with this threat. To see.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پروپاگاندا, عملیات روانی رسانه‌ای, تبلیغات, گراندد تئوری

نویسندگان مقاله علیرضا محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه ، واحد سمنان ،دانشگاه آزاد اسلامی،سمنان،ایران.

ابوالفضل دانایی |
استادیار گروه مدیریت رسانه،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان،ایران

سید محمد زرگر |
استادیار گروه مدیریت،واحد سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی ،سمنان،ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_47973_03c696a42f068f41084d14bbaa329c53.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات