کارآفرینی در کشاورزی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۹

عنوان فارسی تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزی
چکیده فارسی مقاله تجاری‌سازی در فرآیند پژوهش و توسعه عبارت است از فراوری و تبدیل نتایج پژوهش به محصولات، فرایندها و خدماتی که می­تواند هدف مبادلات تجاری قرار گیرد یا به‌صورت تجاری مبادله شود. پژوهش‌های دانشگاهی کشاورزی نیز مانند دیگر زیربخش‌های نظام پژوهش‌های کشور تحت تأثیر عوامل تأثیرگذار در جریان تجاری­سازی یافته­های پژوهشی است. با توجه به رویکرد نسبتاً جدید دانشگاه‌های داخلی به مقوله تجاری‌سازی، در بسیاری از موارد درک روشنی از اهمیّت و ضرورت تجاری‌سازی در بین دست‌اندرکاران پژوهش‌های کشاورزی وجود ندارد و تا‌کنون فرآیند، ساختار سازمانی و تشکیلاتی و سازوکارهای اجرایی منسجمی در قالب یک الگوی مقتضی برای تجاری‌سازی پژوهش‌های کشاورزی دانشگاهی تعریف نشده است. این مقاله با درک این موضوع در پی آن است تا ضرورت‌ها و زمینه‌های تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی را به‌طور مستدل بیان کند و سازوکارهایی را به‌این منظور ارایه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهنوش شریفی |
دانش آموخته دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

احمد رضوانفر |
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید محمود حسینی | seyed mahmoud
استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید حمید موحد محمدی | seyed hamid movahhed mohammadi
دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jead.gau.ac.ir/article_1842_8472661dbe3ff15b8434a2e822cc8be7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1517/article-1517-253453.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات