آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۴۴-۱۶۲

عنوان فارسی طراحی الگوی اجرایی مهارتهای مدیریتی مدیران با استفاده از روش آمیخته تشریحی به‌عنوان یک حوزه مطالعاتی مدیریتی در مدیریت آموزشی
چکیده فارسی مقاله باوجوداهمیت‌وجایگاه دانش مدیریت دردنیای امروز،همچنان مهارتهای مدیران به خوبی روشن نیست.لذا هدف پژوهش کاربردی برحسب نوع داده، ترکیبی( کمی، کیفی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 30 نفر از خبرگان، متخصصین و افراد آگاه درزمینه مهارت‌های مدیریتی مدیران( اعضای هئیت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرداری تهران ) بودند که به صورت هدفمندانتخاب شدند در بخش کمی 320 نفر ازمدیران شاغل دربخش های منابع انسانی و افراد مطلع و آگاه در زمینه علوم مدیریتی بوند که با فرمول کوکران 169 نفر به عنوان نمونه بصورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند، ابزار ها پرسشنامه( محقق ساخته) ومصاحبه برای جمع آوری داده ها استفاده شدندضریب پایایی پرسشنامه0.89 a= بدست آمد ودر تحلیل های کمی ارنرم افزارهای Spss19و lisrel 16 و در تحلیل کیفی از تکنیک تحلیل مضمون ازطریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان استفاده گردید با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته، مقوله های اصلی، فرعی و محوری با استاده از نرم افزار MAXQDA12 شناسایی شده و ازطریق آزمون ها تحلیل عاملی ،کیسر و چرخش واریماکس تبیین و با آزمون فریدمن رتبه بندی گردیدند در ادامه پس از مصاحبه با خبرگان اجزای الگو شامل :اهداف و فلسفه ، نظریه های‌حمایت کننده، ابعاد مولفه ها ، فرآیند اجرایی ، نظام ارزشیابی و چارچوب ادراکی الگوی مهارتهای مدیریتی مدیران تعیین و الگو اجرایی ارائه و اعتبار سنجی گردید که از برازش مطلوبی برخوردار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارتهای مدیریتی، آمیخته تشریحی، مدیران، الگوی اجرایی،

عنوان انگلیسی Identify the dimensions, components and indicators for improving the managerial skills of managers in the form of an executive model
چکیده انگلیسی مقاله Despite the importance and place of management knowledge in today's world, the skills of managers are still not well understood. Therefore, the purpose of applied research in terms of data type was a combination (quantitative, qualitative). The statistical population in the qualitative section was 30 experts, specialists and knowledgeable people in the field of managerial skills of managers (faculty members of Tehran University of Applied Sciences) who were purposefully selected in a quantitative section of 320 managers working in human resources and knowledgeable people. And were knowledgeable in the field of management sciences that 169 people were selected by stratified random sampling with Cochran's formula. The tools were a questionnaire (researcher-made) and interviews were used to collect data. Spss19 and lisrel 16 software and in qualitative analysis the content analysis technique was used through semi-structured interviews with experts. According to the semi-structured interviews, the main, sub and central categories were identified using MAXQDA12 software and tested. Factor analysis, Kaiser and Varimax rotation were explained and ranked by Friedman test. After interviewing experts, model components including: objectives and philosophy, supporting theories, component dimensions, executive process, evaluation system and model perceptual framework. The managerial skills of the managers were determined and the executive model was presented and validated, which had a good fit
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهارتهای مدیریتی, آمیخته تشریحی, مدیران, الگوی اجرایی

نویسندگان مقاله حمیدرضا اسد |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، .ایران

امیر حسین محمودی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی .دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران،ایران

بهارک شیرزاد کبریا |
استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی .دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران

فاطمه حمیدی فر |
استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ،واحد تهران مرکزی .دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ،ایران.


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_242830_8c6c9b5af62a12068b9a07d4e15b508d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات