آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۷۴-۸۷

عنوان فارسی بررسی تأثیر استفاده از کتاب درسی تألیف شده متناسب با نیاز دانشجویان افسری رسته عرشه نیروی دریایی بر دانش زبان تخصصی آنها: نگاهی تحلیلی به نظرات دانشجویان و اساتید
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به بررسی تأثیر استفاده از کتاب درسی تألیف شده متناسب با نیاز دانشجویان افسری بر دانش زبان تخصصی آن‌ها پرداخته است. بعلاوه، باورهای مدرسان این کتاب نیز موردبررسی قرار گرفت و درنهایت، نظرات خود دانشجویان نیز درباره نقاط ضعف و قوت کتاب درسی تجزیه‌وتحلیل شد. تعداد 40 دانشجوی افسری رسته عرشه به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. همچنین 4 نفر از مدرسان زبان تخصصی مهندسی عرشه در این پژوهش شرکت کردند. ابزار جمع‌آوری داده‌های پژوهش عبارت بودند از پیش و پس‌آزمون زبان تخصصی و مصاحبه ساختاریافته با مدرسان و همچنین دانشجویان. نتایج کمی حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل بوده است. تحلیل کیفی باورهای مدرسان در سه مؤلفه اصلی خلاصه شد که شامل 1) قرار گرفتن دانشجویان در محیط واقعی جهت بالا بردن مهارت‌های تولیدی زبان تخصصی؛ 2) قرار گرفتن دانشجویان در محیط واقعی جهت بالا بردن مهارت‌های ادراکی زبان تخصصی؛ و 3) پیشنهاد استفاده از فعالیت‌های ارتباطی بیشتر بوده‌اند. نتایج مصاحبه با دانشجویان نیز در دو مؤلفه 1) ایجاد فرصت‌های بیشتر یادگیری در حوزه زبان تخصصی و 2) افزایش کارهای گروهی و فعالیت‌های تعاملی خلاصه‌شده بود. درنهایت، نقاط ضعف کتاب درسی تألیف شده جدید به عقیده دانشجویان در دو مبحث 1) کمبود تمرین‌های واژگان و 2) فعالیت‌های ناکافی دستور زبان نتیجه‌گیری شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که انگلیسی دریایی به‌عنوان یکی از عناصر اصلی در آموزش زبان تخصصی عرشه به شمار می‌رود که نیازمند انجام نیازسنجی‌های هدفمند جهت به‌کارگیری صحیح مواد درسی مطابق با نیازهای دانشجویان است. مدرسان نیز می‌بایست با آگاهی از نقاط ضعف و قوت کتب درسی اقدامات شایسته‌ای را متناسب با اتخاذ مواد درسی مناسب و یا حذف موارد ناکارآمد انجام دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تألیف کتاب درسی، انگلیسی با اهداف ویژه، نیازسنجی، انگلیسی دریایی،

عنوان انگلیسی The Effect of ESP Needs-Driven Coursebook Development on Naval Academy Deck Cadets’ ESP Knowledge: Voices from Cadets and their Teachers
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate cadets’ ESP knowledge affected by the newly-developed Deck Engineering ESP coursebook. Moreover, teachers’ viewpoints of the newly-developed coursebook were explored. Cadets’ perspectives were also examined regarding the strengths and weaknesses of the newly-developed coursebook. Forty Deck cadets were assigned to experimental (N = 20) and control (N = 20) groups. Additionally, four experienced ESP teachers took part in the study. The main instruments for data collection involved ESP pre-and post-test and structured interviews with ESP teachers and cadets. The findings revealed that the experimental group outperformed the control one. Qualitative analysis of ESP teachers’ structured interviews resulted in the emergence of three categories of 1) cadets’ real-life involvement in productive ESP activities; 2) cadets’ real-life involvement in receptive ESP activities; and 3) suggestion of extra communicative tasks. Structured interviews with cadets led to the elicitation of two main components, including 1) provision of ESP learning opportunities and 2) enhancement of group work and communicative activities. Finally, the main weak points expressed by cadets about the new coursebook included 1) shortage of ESP vocabulary exercises and 2) insufficient grammar tasks. Findings contributed to the fact that Maritime English is one of the unique languages among the ESP courses. Thus, by conducting the need analysis, the Maritime English learning materials could match the needs of cadets. Teachers should also be well aware of the coursebook's strengths and weaknesses they teach and decide to adopt or adapt it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تألیف کتاب درسی, انگلیسی با اهداف ویژه, نیازسنجی, انگلیسی دریایی

نویسندگان مقاله مهدی آزادسرو |
دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران ، تهران، ایران

پرویز مفتون |
استاد تمام گروه زبان های خارجه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

مژگان رشتچی |
دانشیار دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_246414_e6e27464a31dcf9a669620c74a3f785a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات