آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۶۶-۱۸۵

عنوان فارسی تحلیل عاملی تأییدی رهبری دوسو توان مدیران دانشگاهی در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تحلیل عاملی مدل تأییدی رهبری دوسو توان مدیران دانشگاهی در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) بود. جامعه‌ی آماری پژوهش در بخش کیفی را خبرگان حوزه‌ی آموزش عالی و در بخش کمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران (N=4794) تشکیل می‌دادند. در بخش کیفی با روش نمونه‌گیری نظری با 11 خبره آموزش عالی و در بخش کمی تعداد 360 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه سارختاریافته بود و برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوا و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته رهبری دوسو توان بود که روایی محتوایی آن بر اساس نظرات صاحبنظران تأیید و جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد (712/0-954/0). داده‌ها توسط نرم‌افزار Spssو Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از تکنیک‌های مدل‌سازی معادلات ساختاریافته و تحلیل عاملی تأییدی الگوی طراحی شده مورد تأیید و اعتبار آن مورد سنجش قرار گرفت. الگوی رهبری دوسو توان در قالب 5 مؤلفه و 28 متغیر اندازه‌پذیر ارائه گردید که شامل توانمندی‌های فردی، اخلاق-مداری و خدمت‌گزاری، رهبری جامع، رهبری ارتباط جمعی، هماهنگی و انعطاف‌پذیری و عوامل مؤثر بر رهبری دوسو توان بودند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفه‌های شناسایی شده دارای بار عاملی معنی‌دار و نشان از برازش مطلوب و مناسب دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری دوسو توان، تحلیل عاملی، آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Confirmatory factor analysis of ambidexterity leadership of university administrators in higher education
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to confirm the confirmatory factor analysis Ambidexterity leadership model of university administrators in higher education. The research method was exploratory mixed (qualitative-quantitative). The statistical population of the research in the qualitative part consisted of experts in the field of higher education and in the quantitative part consisted of faculty members of public universities in Tehran (N = 4794). In the qualitative part by theoretical sampling method with 11 higher education experts and in the quantitative part 360 people were selected using Morgan sampling method. The research instrument was a semi-structured interview in the qualitative part of the interview and content analysis method was used to analyze the interviews. / 0-954 / 0). Data were analyzed by Spss and Lisrel software. Using structured equation modeling techniques and confirmatory factor analysis, the designed model was validated and its validity was assessed. The Ambidexterity leadership model was presented in the form of 5 components and 28 measurable variables, which include individual competencies, ethics and service, comprehensive leadership, mass communication leadership, coordination and flexibility, and factors affecting Ambidexterity leadership. The results of confirmatory factor analysis showed that the identified components have a significant factor load and show a good fit.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رهبری دوسو توان, تحلیل عاملی, آموزش عالی

نویسندگان مقاله ثریا قوره جیلی |
دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه تهران

نازیلا آفندیده |
دکتری مدیریت آموزشی- دانشگاه علوم پزشکی تبریز


نشانی اینترنتی http://rmt.iranjournals.ir/article_245321_dfe8bb567153a6ca324ddf1345f1614b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات