|
آموزش علوم دریایی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۱۵-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و مدل یابی یادگیری الکترونیکی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه مازندران |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری الکترونیکی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه مازندران بود. پژوهش از نظر روش توصیفی و روش تحلیل از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضرشامل تمام دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 1400-1399 است. که تعداد 1300 نفر تشکیل می-دادند. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 373 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، تصادفی مبتنی بر پیمایش الکترونیکی بود. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده گردید: پرسشنامه وان برای سنجش قابلیتها و کاربست سیستم مدیریت یادگیری که روایی آن تایید و پایایی آن براساس روش آلفای کرونباخ 85/0 بوده است و همچنین پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و باورهای انگیزشی (MSLQ) پینتریج و دی گروت (1990). روایی پرسشنامه تایید شده و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 97/0 و 91/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار AMOS24 ترسیم و برازش داده شد.نتایج ضریب همبستگی پژوهش نشان داد که قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری با باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم (راهبردهای شناختی و فراشناختی) رابطه مثبت و معنادار دارد. تمامی ابعاد در نظر گرفته شده برای دو متغیر قابلیتهای یادگیری الکترونیکی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دارای بار عاملی معنادار بوده (05/0>P، 96/1
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری الکترونیکی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، |
|
عنوان انگلیسی |
A Study and modeling of e-learning and self-regulated learning strategies in University of Mazandaran students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was conducted relationship between e-learning and self-regulated learning strategies in University of Mazandaran students. The research method is descriptive and data analysis method is structural equation modeling. The statistical population of the present study includes all students in University of Mazandaran in the academic year 1300-1400, Contains to 1300 people. The sample size was 373 based on Krejcie and Morgan table. The sampling method is random based on electronic survey. Two questionnaires were used to collect data: Wan`s questionnaire for measuring the capabilities and application of the learning management system, the reliability of which was 0.85 according to Cronbach's alpha method, as well as the Self-regulated learning strategies and motivational beliefs questionnaire (MSLQ), Pintridge and De Groot (1990). The validity of the questionnaire was confirmed and their reliability was obtained by Cronbach's alpha method of 0.97 and 0.91, respectively. Data analysis was mapped and fitted using 24AMOS software.The results of the research correlation coefficient showed that the capabilities of the learning management system have a positive and significant relationship with motivational beliefs and self-regulated learning strategies (cognitive and metacognitive strategies). All dimensions considered for the two variables of e-learning capabilities and self-regulated learning strategies have a significant factor load (P < 0.05, t < 1.96) and indicate the validity of the structure and approval of the measurement part of the model. Therefore, it can be concluded that e-learning increases self-regulatory learning strategies among students and also students' positive attitude towards e-learning will help them to use more self-regulatory techniques in learning and ultimately more progress and success to gain. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
یادگیری الکترونیکی, خودتنظیمی, خودانگیزشی |
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی عزیزی شمامی | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
مریم رضایی | گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rmt.iranjournals.ir/article_245859_d5e3b428d33744075727cf54b5495501.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|