علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۰۱-۲۱۰

عنوان فارسی اثر آموزش مبتنی بر مدل مراحل تغییر بر مصرف منظم صبحانه و میان وعده ناسالم در دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: آموزش تغذیه، جزء کلیدی برنامه‌های ارتقای سلامت بوده و به بهبود رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان منجر می‌شود. پژوهش حاضر به منظور تأثیر آموزش مبتنی بر مدل مراحل تغییر بر مصرف منظم صبحانه و میان وعده ناسالم در دانش‌آموزان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی روی 300 دانش‌آموز که به طور تصادفی در دو گروه 150 نفری تجربی و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری شد. مداخله آموزشی در 4 جلسه در گروه‌های 10 نفره و یک جلسه مشاوره فردی انجام شد. داده‌ها قبل و 3 ماه پس از آموزش گردآوری شد و توسط نرم افزار SPSS 17.0 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، مک نمار، pooled t-test، تی زوجی و آنالیز واریانس همراه با آزمون شفه تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین سنی دانش‌آموزان 45/0±36/9 و نسبت پسر و دختر در دو گروه برابر بود. در حالی که قبل از مداخله هیچ دانش‌آموزی حضور در مراحل عمل و نگهداشت را گزارش نکرده بود، پس از اجرای مداخله آموزشی در گروه تجربی 40 درصد دانش‌آموزان مراحل فعال را گزارش کردند (001/0>P). یافته‌ها گویای افزایش معنی‌دار پیش نیازهای تغییر رفتار در گروه تجربی (از 19/6‌±‌02/19 به 62/4‌±‌08/41)، فرایندهای تغییر (از 01/13‌±‌66/53 به 71/14‌±‌96/80) و منافع (از 97/8‌±‌71/43 به 89/26‌±‌01/73) و کاهش سازه هزینه‌‌ها (از 89/5‌±‌‌03/27 به 57/3‌±‌42/16) هستند (001/0>P) همچنین افزایش معنی‌داری در میزان مصرف منظم صبحانه و کاهش مصرف میان وعده‌های ناسالم مشاهده شد (001/0>P). نتیجه گیری: مداخله آموزشی در قالب مدل مراحل تغییر در دوره سه ماهه، تغییرات نسبتاً مناسبی را در رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان ایجاد کرد. با توجه به کم هزینه بودن و اثربخشی آموزش تغذیه‌ای بر اساس مدل مراحل تغییر، لزوم تعمیم این گونه برنامه‌های آموزش ضروری به نظر می‌رسد. واژگان کلیدی: مدل مراحل تغییر، آموزش، مدارس ابتدایی، میان وعده، تغذیه سالم
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل مراحل تغییر، آموزش، مدارس ابتدایی، میان وعده، تغذیه سالم

عنوان انگلیسی Effect of using the transtheoretical model for breakfast and healthy snacks on education for elementary students in Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: As an essential element of health promotion programs, nutritional education improves the nutrition behaviors of students. The present study examined the impact of using the transtheoretical model to change breakfast and healthy snacks habits on education in elementary school students. Materials and methods: This quasi-experimental study was performed on 300 students randomly divided into control and experimental groups. The data collection instrument an a standard questionnaire. Educational intervention was conducted in 4 sessions in groups of 10 students and one personal counselor. Data was collected before and 3 mo after training and was analyzed using SPSS 18.0 software and chi square, McNemar, pooled t-test, pair t-test, and ANOVA with Scheffe statistical tests. Results: The average age of students was 9.36 ± 0.45 yr with equal ratios of males and females. Before the educational program, no students reported that they were at the action and maintenance stage after education, 40% of students in the experimental group reported being in the active stage of readiness (p< 0.001). Results indicate a significant increase in the prerequisites of behavior change for the experimental group (19.02 ± 6.19 to 41.08 ± 4.62), process of change (53.66 ± 13.01 to 80.96 ± 14.71), pros (43.71 ± 8.97 to 73.01 ± 26.89) and a decrease in cons (27.03 ± 5.89 to 16.42 ± 3.57) (p< 0.001). Breakfast consumption significantly increased and consumption of unhealthy snacks decreased significantly (p< 0.001). Conclusion: Educational intervention in the structure of the transtheoretical model created adequate changes in nutritional behavior of the students over a 3 mo period. Given the low cost and effectiveness of nutritional education-based change model, the need to generate such educational programs is crucial. Keywords: Trans-theoretical model, Education, Elementary schools, Snack, Healthy nutrition
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی محمدی زیدی | a mohammadi zeidi


امیر پاکپور حاجی آقا | a pakpour



نشانی اینترنتی http://nsft.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-464&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تغذیه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات