|
مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۶، شماره سال هشتم، دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان، صفحات ۲۲-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط صفات شخصیتی با قدردانی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: قدردانی به عنوان یکی از موضوعات مهم روانشناسی مثبت در سالهای اخیر ذهن پژوهشگران را به خود مشغول ساخته است. قدردانی یک جهتگیری مثبت به زندگی است که در آن به چیزهای مثبت توجه میشود و نسبت به آنها سپاسگزاری صورت میگیرد. هدف این پژوهش تبیین قدردانی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی بود. روشها: روش پژوهشی مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 474 نفر (186 پسر و 288 دختر) از دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهر یزد در سال تحصیلی 97-96 به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس چند مؤلفهای قدردانی مورگان و همکاران (2017)، فرم کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت خرمائی و فرمانی (1393) و پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با بهرهگیری از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS (نسخهی 21) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسب دارد و از بین ابعاد شخصیتی به عنوان متغیر برونزاد توافقپذیری، برونگرایی و وظیفهگرایی به طور مستقیم و وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه، برونگرایی و توافقپذیری به صورت غیرمستقیم با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیشبینی قدردانی شدند و در مجموع 45 درصد (45/0R2=) از واریانس قدردانی از این طریق تبیین میشود. بحث و نتیجهگیری: نتیجه آن که ویژگیهای شخصیتی توافقپذیری، وظیفهگرایی، برونگرایی و گشودگی به تجربه، دانشآموزان را در برخورد با مسائل تحصیلی خودکارآمدتر میکند. در چنین شرایطی دانشآموزان در مسیر قدردانتر شدن پیش میروند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی تحصیلی، دانشآموزان دوره متوسطه، قدردانی، صفات شخصیتی |
|
عنوان انگلیسی |
The Investigation on the Relationship between Personality Traits with Gratitude: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: As one of the most important topics of positive psychology in recent years, gratitude has attracted the attention of researchers. Gratitude is a positive orientation to life in which attention is paid to positive things and a sense of gratefulness is expressed toward them. The purpose of this study was to explain gratitude by personality traits with the mediating of academic self-efficacy. Methods: This study was a descriptive correlational research. Four hundred and seventy four students (186 males and 288 females) were selected from Secondary School Students in Yazd in academic year of 2017 using multistage cluster random sampling. The participants completed the Multi-component Gratitude Measure (Morgan et al, 2017), NEO Questionnaire Short Form (Khormaei & Farmani, 2015) and the Academic Self-Efficacy Inventory (Zajacova et al, 2005). The data were analyzed using the structural equation modeling approach in AMOS software (version 21). Results: The results of path analysis indicated that the model had a good fitness and big five personality as exogenous variable agreeableness, extraversion and conscientiousness predicted gratitude directly. In addition conscientiousness, openness to experience, extraversion and agreeableness predicted gratitude indirectly by the mediation role of academic self-efficacy And a total of 45% of the variance of gratitude is explained in this way. Conclusion: As a result, personaliy traits of agreeableness, conscientiousness, extraversion and openness to experience increase academic self-efficacy. Therefore, students have more self-efficacy to face the problems. As a result they would behave more grateful. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic self-efficacy, gratitude, high school students, personaliy traits |
|
نویسندگان مقاله |
سید مهدی پورسید | Seyed Mehdi Poorseyed (*Corespounding author) Email: seyed_mehdi_pourseyed@yahoo.com
سید رضا پورسید | , Seyed Reza Poorseyed
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش مورد |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|