مجله مطالعات آموزشی نما، جلد ۱۸، شماره سال نهم، دوم، بهار و تابستان ۱۴۰۰، نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مسلسل ۱۸، صفحات ۱۶-۲۸

عنوان فارسی مروری بر ملاک های زیبایی شناسی در طراحی آموزش مبتنی بر وب
چکیده فارسی مقاله چکید‌ه مقدمه: امروزه هم‌زمان با فراگیر شدن آموزش مبتنی بر وب در عصر دیجیتال، طراحی صحیح و اصولی محیط آموزش مبتنی بر وب با توجه به کلیه ابعاد تاثیرگذار ضروریست؛ یکی از این ابعاد مورد توجه، بعد زیبایی‌شناسی است. پژوهش حاضر، به‌معرفی ملاک‌های زیبایی‌شناسی در طراحی آموزش مبتنی بر وب می‌پردازد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، از نوع مروری است. جامعه مورد پژوهش، کلیه اسناد چاپی و دیجیتالی است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پایگاه داده‌های معتبر Science Direct , ISI , Google Scholar, Scopus, Magiran, Civilica, Noormags, Irandoc, در بازده زمانی 1399-1380 یا 2020-2001 گردآوری شد، طی این فرایند 100 منبع انتخاب شد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و محدود نمودن نتایج جستجو بر اساس مشابهت با برخی منابع دیگر و قرار نگرفتن تعدادی از پژوهش‌ها در راستای هدف پژوهش، 60 منبع به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: طراحی آموزش مبتنی بر وب بر اساس بعد زیبایی‌شناسی، از طریق ترکیب‌بندی عناصر بصری با استفاده از فنون بصری و روش‌های متعدد ترکیب‌بندی می‌تواند متضمن و مکمل ارایه صحیح محتوا، ایجاد محیط یادگیری جذاب و یادگیری بیشتر یادگیرندگان در محیط آموزش مبتنی بر وب گردد. بحث و نتیجه‌گیری: به‌کارگیری عناصر و فنون بصری زیبایی‌شناسی با استفاده از روش‌های متعدد ترکیب‌بندی می‌تواند رهنمودها و پیشنهادات مفیدی جهت طراحی محیط آموزش مبتنی بر وب برای مدرسان و طراحان آموزشی فراهم سازد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، آموزش مبتنی بر وب، عناصر بصری، زیبایی شناسی، طراحی آموزشی.

عنوان انگلیسی An review of aesthetic criteria in web-based education design
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Today, with the pervasiveness of web-based education in the digital age, it is necessary to pay attention to the correct and principled design of web-based education environments with regard to all the effective dimensions in designing these environments. The present study introduces the aesthetic criteria in web-based education design. Methods: The present research is a review article. The required information has been collected through all printed and digital documents using a valid database including Science Direct, ISI, Google Scholar, Scopus, database Trip, Magiran, Civilica, Noormag, Irandoc during the period of 1380-1398 or 2000-2019. 100 sources were selected during this process. Using content analysis method and limiting search results based on similarity and overlap with some other sources, as well as the lack of a number of researches in line with the purpose of the research, a total of 60 valid sources were selected as research samples. Results: In designing web-based education based on the aesthetic dimension, if combining visual elements are performed using Multiple Composition Methods and Diversification, it can ensure and complete the correct presentation of content. Additionally, it creates an engaging and exciting learning environment for learners in a learning environment. Conclusion: Applying visual elements in accordance with the rules and visual techniques of aesthetics, using various compositional methods in the design of text-based web education, among other factors, can realize useful guidelines and suggestions in designing a web-based learning environment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, web-based education, visual elements, aesthetic criteria, educational design.

نویسندگان مقاله مریم قاسمی | Maryam Ghasemi
PhD in Educational Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


حسن رستگارپور | Hassan Rastegarpour
Associate Professor of Educational Technology, Kharazmi University



نشانی اینترنتی http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات