مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۲۴۸-۲۵۹

عنوان فارسی توسعه مسیر شغلی پرستاران: شناسایی لنگر‌های شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پرستاران بزرگترین گروه ارائه‌کننده خدمات مراقبتی در نظام سلامت هستند که با ارائه مراقبت‌های بهداشتی-درمانی، نقش کلیدی و مهمی در سلامت جامعه به عهده دارند. ازاینرو نگهداشت و توسعه این گروه از رسالت‌های جدایی‌ناپذیر مدیریت منابع انسانی در نظام سلامت به شمار می‌رود. با توجه به اینکه یکی از ابزارهای توسعه مسیر شغلی، تعیین لنگر‌های شغلی است؛ این پژوهش با هدف شناسایی لنگر‌های شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌منظور توسعه مسیر شغلی آن‌ها در سال 1399 انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش مقطعی بر روی 268 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شاین جمع‌آوری و با آزمون‌های تی مستقل و آنووا در نرم‌افزار SPSS 23 تحلیل شدند. یافته‌ها: از بین لنگر‌های شغلی، خدمت‌رسانی و ایثار (1/72 ± 24/74) بیشترین و شایستگی مدیریتی (2/32 ± 16/35) کمترین میانگین نمره را داشتند. همچنین در زنان میانگین خلاقیت و کارآفرینی به‌طور معنی‌داری بیشتر از مردان بود (0/04 =  p)؛ و در مردان میانگین چالش‌های محض به‌طور معنی‌داری بیشتر از زنان بود (0/04 =  p). به‌علاوه افراد دارای تحصیلات کارشناسی نسبت به افراد دارای مدرک کاردانی، تمایل بیشتری به شایستگی فنی-کارکردی نشان داده‌اند (0/02 =  p)؛ و پرستاران کارشناس بالینی تمایل بیشتری به مدیر شدن داشتند (0/04 =  p). پرستاران شرکتی نیز تمایل بیشتری به سبک زندگی داشتند (0/04 =  p). نتیجه‌گیری: در لنگر خدمت‌رسانی و ایثار که بالاترین میانگین نمره را در پرستاران موردمطالعه داشت، فرد با دنبال کردن آرمانی مقدس و نیز رفع نیازهای دیگران برانگیخته می‌شود. درحالیکه شایستگی‌های مدیریتی اولویت پرستاران موردمطالعه نبود. ازاینرو فرصت رشد و ارتقا در حوزه پرستاری صرفاً رسیدن به جایگاه مدیریتی نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیریت منابع انسانی دانشگاه، مسیر شغلی افراد را بر اساس لنگر‌ها و علایق خاص آن‌ها تعریف نماید تا افراد را از نظر ذهنی و به لحاظ بهداشت روانی، برای ایجاد یک جو مساعد و عملکرد بهتر آماده سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه مسیر شغلی، لنگرهای شغلی، برنامه‌ریزی مسیر شغلی، مدیریت مسیر شغلی

عنوان انگلیسی Career Development in Nursing: Identifying the Career Anchors of Nurses at Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nurses are the largest providers of care services in the health care system who play an important role in the community health by providing health care. Therefore, maintaining and developing them is an integral part of human resource management in the health system. Considering that one of the tools for career development is determining job anchors, this study was conducted in 2020 to identify the career anchors of nurses from Shiraz University of Medical Sciences in order to develop their career path. Methods: This cross-sectional study was performed on 268 nurses working in hospitals and educational centers of Shiraz University of Medical Sciences who were selected by convenience sampling. Data were collected using the standard Schein questionnaire and analyzed by independent t-test and ANOVA in SPSS 23 software. Results: Among career anchors, service and dedication (24.74 ± 1.72) had the highest, and managerial competence (16.35 ± 2.32) had the lowest mean score. Furthermore, the average entrepreneurial creativity in women was significantly higher than men (p = 0.04). And in men, the average of pure challenges was significantly higher than women (p = 0.04). In addition, people with undergraduate degree showed a greater tendency to technical/functional competence (p = 0.02). Clinical nurses were more likely to become managers (p = 0.04), and corporate nurses were more inclined to have a lifestyle anchor (p = 0.04). Conclusion: Regarding service and dedication anchor, which had the highest average score among the interviewed nurses, individuals are motivated by pursuing valuable goals and meeting the needs of others. Whilest managerial competencies were not the priority of the studied nurses. Therefore, the opportunity for promotion in nurses is not just focused on reaching a managerial position. Therefore, it is suggested that the management of human resources in university define the career path of people based on their anchors and specific interests to people in terms of mental and mental health for creating a favorable atmosphere and better performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Career development, Career anchors, Career planning, Career management, nurse

نویسندگان مقاله نرجس السادات نسبی | Narjes Alsadat Nasabi
Ph.D. of Human Resource Management, Oganizational Development Manager, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دکتری مدیریت منابع انسانی، مدیر توسعه سازمان و تحول اداری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شیراز، ایران

پیوند باستانی | Peivand Bastani
Associate Professor, Health Human Resources Research Center, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شیراز، ایران

علیرضا یوسفی | Ali Reza Yusefi
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت، جیرفت، ایران

نجمه بردبار | Najmeh Bordbar
Ph.D of Health Services Management, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، شیراز، ایران


نشانی اینترنتی http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-308-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات