|
مجله راهبردهای مدیریت در نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۸۸-۲۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی پیشنهادی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سلامت دهان جزو لاینفک سلامت عمومی و یکی از لازمههای زندگی خوب به شمار میآید. برخورداری از دهان و دندانهای سالم نیازمند مراقبتهای فردی، تدوین و اجرای برنامههای مداخلهای در سطح جامعه و مراقبتهای حرفهای است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران بود. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش اجرا جزو تحقیقات توصیفی و از نظر نوع شناسی توصیفی در زمره پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر افراد خبره دندانپزشکی بودند. برای انجام مطالعه از میان سیاستگذاران، برنامهریزان، مدیران، اساتید دانشگاه و کارکنان حوزه خدمات دندانپزشکی کشور، خبرگان دندانپزشکی با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند جهت انجام مصاحبههای عمیق به روش گراندد تئوری برای گردآوری شاخصهای مدیریت خدمات دندانپزشکی جهت ارائه مدل مناسب انتخاب شدند. متن مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری، عبارت به عبارت و جمله به جمله، به روش تحلیل مقایسهای مداوم مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل، روش نظریه مبنایی مورد استفاده قرار گرفت و دادههای گردآوری شده در 3 مرحله کدگذاری شدند. جهت سنجش روایی محتوا در مصاحبه ها از روش بازخورد مشارکت کنندگان و دریافت نظرات همکاران استفاده شد. برای اطمینان از پایایی در مصاحبهها از 2 روش بازآزمون و 2 کدگذار استفاده شد. در این مطالعه از روش دلفی در بخش طراحی مدل استفاده شد. یافتهها: بر اساس مدل به دست آمده 29 عامل در مدیریت خدمات دندانپزشکی مؤثر بودند. شاخص های به دست آمده وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی مراحل دلفی در مورد 29 شاخص اجماع حاصل گردید و در 5 بٌعد (مؤلفه) شامل برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت، نظارت و کنترل دسته بندی شدند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که الگویی با 5 مؤلفه برای مدیریت خدمات دندانپزشکی کشور ایران مناسب میباشد و برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش سلامت میتوانند در راستای بهبود ارائه خدمات دندانپزشکی از آن استفاده نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگوی مدیریت، طراحی، خدمات دندانپزشکی، ایران |
|
عنوان انگلیسی |
A Proposed Model for Dental Services Management in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Oral health is an integral part of general health and one of the necessities of a good life. Having a healthy mouth and teeth requires individual care, the development and implementation of community-based intervention programs, and professional care. The purpose of this study was to design a model for the management of dental services in Iran. Methods: This was an applied research in terms of purpose, descriptive in terms of implementation method, and a survey research in terms of descriptive typology. The statistical population included dental experts. To conduct the study among policy makers, planners, managers, university professors and the staff of the dental services, dental experts were chosen using purposive non-probability sampling for in-depth interviews based on grounded theory method to collect indicators of dental services management for providing a suitable selection model. To reach theoretical saturation, the text of the interviews was analyzed, phrase by phrase and sentence by sentence, through constant comparative analysis. For analysis, the grounded theory method was used, and the collected data were coded in 3 steps. In order to assess the validity of the research regarding interviews, the participants' feedback and the opinions of colleagues were used. To ensure the reliability of the interviews, 2 methods of test-retest and double coding were used. In this study, Delphi method was used in designing the model. Results: According to the obtained model, 29 factors were effective in managing dental services. The obtained indicators were included in the Delphi survey. During the Delphi stages, consensus was reached on 29 indicators which were classified into 5 dimensions (components) including planning, organizing, mobilizing of resources and facilities, guiding, monitoring and controlling. Conclusion: The results of the study showed that a 5-component model is suitable for the management of dental services in Iran, and health planners and policy makers can use it to improve the delivery of dental services. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Management model, design, dental services, Iran |
|
نویسندگان مقاله |
حسن شاهسواران | Hassan Shahsavaran Ph.D. student of Health Services Management, School of Medical Sciences and Technologies, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کامران حاجی نبی | Kamran Hajinabi Assistant Professor, Department of Health Services Management, School of Medical Sciences and Technologies, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
بهزاد هوشمند | Behzad Houshmand Professor, Department of Periodontics, Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran استاد، گروه پریودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
محمود محمودی مجدآبادی فراهانی | Mahmoud Mahmoudi Majdabadi Farahani Professor, Department of Health Services Management, School of Medical Sciences and Technologies, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran استاد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mshsj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-229-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|