|
خانواده و پژوهش، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی رویکرد هیجان - مدار و طرحواره- درمانی بر مشکلات برونی سازی فرزندانِ مادران سرپرست خانوار |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی رویکرد هیجان - مدار و طرحواره- درمانی بر مشکلات برونیسازی فرزندان (دانشآموزان) مادران سرپرست خانوار بود. این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را زنان سرپرست خانواری تشکیل دادند که حداقل یک فرزند دانشآموز داشتند. از این جامعه بعد از غربالگری، 45 نفر با روش در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری آزمایشی 1، گروه آزمایشی 2 و گروه کنترل، جایگزین شدند. یافتههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه نشانگان برونیسازی آخنباخ در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری گردآوری شدند و با نرمافزار SPSS و آزمونهای اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که میانگین برونیسازی نمره گروه هیجان - مدار از 46/13 به 35/15 و گروه طرحواره-درمانی از 46/00 به 35/26 کاهش پیدا کرده و نتایج تحلیل اندازهگیری مکرر نشان داده است که هر دو درمان هیجان - مدار و طرحواره- درمانی بر کاهش مشکلات برونیسازی فرزندان مادران سرپرست خانوار اثربخش است (p< 0.001). نتایج مقایسه زوجی، نشان داد که میان اثربخشی دو درمان تفاوت معنادار وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نشانگان برونی سازی فرزندان، مادران سرپرست خانوار، رویکرد هیجان- مدار، طرحواره- درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparison of the Effectiveness of Emotionally Focused and Schema Therapies in Reducing Externalizing Problems of Children in Female-Headed Households |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study sought to compare the effectiveness of emotionally focused and schema therapies in reducing externalizing problems of children (students) in female-headed households. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study consisted of single mothers who predominantly head one-parent families and have at least one schoolchild. After screening, 45 women were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to three groups: 15 subjects in experimental group 1, 15 subjects in experimental group 2, and 15 subjects in control group. The data were collected by using Achenbach Child behavior checklist in three stages of pre-test, posttest and follow-up and were analyzed via SPSS software and repeated measures tests. The results revealed that the mean score of the emotionally focused therapy group decreased from 46.13 to 35.15 and the mean score of schema therapy group reduced from 46.00 to 35.26. Moreover, the results of repeated measurements showed that both emotionally focused and schema therapies were effective in reducing externalizing problems of adolescents (p< 0.001). And finally the results of a pairwise comparison demonstrated that there was no significant difference between the two therapies as to their effectiveness. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
externalizing problems, female-headed households, emotionally focused therapy, schema therapy |
|
نویسندگان مقاله |
منصوره سیدشریفی | M. Seyed Sharifi
شکوه نوابی نژاد | S. Navabinejad, Ph.D.
ولی الله فرزاد | V. Farzad, Ph.D.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qjfr.ir/browse.php?a_code=A-10-1365-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|