نشریه سالمندشناسی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۳۲-۴۱

عنوان فارسی تأثیر یک برنامه تمرینات واقعیت مجازی بر آمادگی عملکردی سالمندان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کاهش آمادگی عملکردی در سالمندان که شامل قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، تعادل، چابکی، سرعت گام برداشتن و آمادگی قلبی تنفسی می شود، کیفیت زندگی را به طور منفی تحت تاثیر قرار می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد، بدین منظور 24 نفر سالمند، در محدوده سنی 75-60 سال به صورت غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه، تجربی (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 80/3±50/66) و کنترل (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 27/3±75/66) تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون با استفاده از آزمون های آمادگی عملکردی سالمندان، مداخله در طی 9 هفته، هر هفته 3 جلسه به مدت یک ساعت به صورت یک روز در میان اجرا گردید و پس از پایان جلسات تمرینی از آن ها پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار 24 SPSS و در سطح معنا داری "05/0=P"صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان، آزمون 8 فوت برخاستن و رفتن (001/0=P)، نشستن و برخاستن از صندلی (002/0=P)، جلو بازو (002/0=P)، 2 دقیفه پیاده روی (005/0=P)، کشش پشت (001/0=P)و نشستن روی صندلی و رساندن دست به جلو (001/0=P) تاثیر معناداری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد، می توان از برنامه تمرینی واقعیت مجازی به عنوان یک روش تمرینی جدید برای بهبود پارامترهای آمادگی عملکردی افراد سالمند در برنامه های روزانه مراکز سالمندان استفاده کرد.مقدمه: کاهش آمادگی عملکردی در سالمندان که شامل قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، تعادل، چابکی، سرعت گام برداشتن و آمادگی قلبی تنفسی می شود، کیفیت زندگی را به طور منفی تحت تاثیر قرار می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد، بدین منظور 24 نفر سالمند، در محدوده سنی 75-60 سال به صورت غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه، تجربی (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 80/3±50/66) و کنترل (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 27/3±75/66) تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون با استفاده از آزمون های آمادگی عملکردی سالمندان، مداخله در طی 9 هفته، هر هفته 3 جلسه به مدت یک ساعت به صورت یک روز در میان اجرا گردید و پس از پایان جلسات تمرینی از آن ها پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار 24 SPSS و در سطح معنا داری "05/0=P"صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان، آزمون 8 فوت برخاستن و رفتن (001/0=P)، نشستن و برخاستن از صندلی (002/0=P)، جلو بازو (002/0=P)، 2 دقیفه پیاده روی (005/0=P)، کشش پشت (001/0=P)و نشستن روی صندلی و رساندن دست به جلو (001/0=P) تاثیر معناداری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد، می توان از برنامه تمرینی واقعیت مجازی به عنوان یک روش تمرینی جدید برای بهبود پارامترهای آمادگی عملکردی افراد سالمند در برنامه های روزانه مراکز سالمندان استفاده کرد.مقدمه: کاهش آمادگی عملکردی در سالمندان که شامل قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، تعادل، چابکی، سرعت گام برداشتن و آمادگی قلبی تنفسی می شود، کیفیت زندگی را به طور منفی تحت تاثیر قرار می دهد. لذا هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد، بدین منظور 24 نفر سالمند، در محدوده سنی 75-60 سال به صورت غیر تصادفی در دسترس به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه، تجربی (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 3/80±66/50) و کنترل (تعداد= 12نفر با میانگین سنی 3/27±66/75) تقسیم شدند. پس از گرفتن پیش آزمون با استفاده از آزمون های آمادگی عملکردی سالمندان، مداخله در طی 9 هفته، هر هفته 3 جلسه به مدت یک ساعت به صورت یک روز در میان اجرا گردید و پس از پایان جلسات تمرینی از آن ها پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار 24 SPSS و در سطح معنا داری "05/0=P"صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات واقعیت مجازی برآمادگی عملکردی سالمندان، آزمون 8 فوت برخاستن و رفتن (0/001=P)، نشستن و برخاستن از صندلی (0/002=P)، جلو بازو (0/002=P)، 2 دقیفه پیاده روی (0/005=P)، کشش پشت (0/001=P)و نشستن روی صندلی و رساندن دست به جلو (0/001=P) تاثیر معناداری داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد، می توان از برنامه تمرینی واقعیت مجازی به عنوان یک روش تمرینی جدید برای بهبود پارامترهای آمادگی عملکردی افراد سالمند در برنامه های روزانه مراکز سالمندان استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واقعیت مجازی، تمرین درمانی، سالمندی، توانبخشی

عنوان انگلیسی The effect of virtual reality training program on the Functional Fitness of the elderly
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aging populations around the world are rising dramatically. Decreased age-related functional fitness that including muscle strength, flexibility, balance, agility, speed, and aerobic endurance, negatively affects the quality of life. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of virtual reality exercises on the elderlychr('39')s functional fitness. Methods: The present study is semi-experimental, Twenty-four elderly people (60-75 years old) were selected by available sampling and randomly divided into two groups: Experimental group (6 males, 6 females, mean age= 66.50 ± 3.80 years old) and control (5 males, 7 females, mean age=  66.75 ± 3.27 years old). After taking the pre-test using elderly functional fitness tests, the intervention was performed in 9 weeks, 3 sessions per week, and an hour each session. And after the end of the training sessions, of them were taken Post-test. Data were analyzed by SPSS (version 24) at the significance level of 0.05. Results: The results showed that virtual reality exercises on functional fitness of the elderly, timed up and go test (P = 0.001), 30-s chair stand (P = 0.002), arm curl (P = 0.002), 2-minutes step test (P = 0.005), scratch back (P = 0.001) chair sit and reach (P = 0.001) had a significant effect. Conclusion: According to the results of this study, it seems that virtual reality training program can be used as a new training method to improve the elderlychr('39')s functional fitness parameters in daily programs of nursing homes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual reality, Exercise Therapy, Aging, Rehabilitation

نویسندگان مقاله سعید یوسفی بابادی | saeed yousefi babadi
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of guilan
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان

حسن دانشمندی | Hassan Daneshmandi
Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of guilan
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://joge.ir/browse.php?a_code=A-10-528-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی سالمندی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات