این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 شهریور 1404
علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۷-۲۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر آموزش های دوران بارداری بر شاخص سلامت نوزادان و روند زایمان مادران باردار در شهرستان قاین در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دوران بارداری یکی از مهمترین و پرمخاطره ترین دوران زندگی مادر و جنین است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش های دوران بارداری بر شاخص سلامت نوزادان و روند زایمان در مادران باردار انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسو کور در سال 1397 بر روی 187 نفر از زنان باردار انجام شد، نمونه به روش مبتنی برهدف انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون وکنترل تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 8 جلسه 1.5 ساعته با تناوب تقریبا هر سه هفته یکبار در کلاس های آموزشی آمادگی برای زایمان شرکت کردند و گروه کنترل مراقبت های معمول دوران بارداری را دریافت نمودند. برای جمع اوری داده ها از پرسش نامه اطلاعات فردی، برگه ثبت شاخص های فیزیولوژیک، فرم پارتوگراف و ترازو جهت توزین نوزاد استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS(نسخه16) وآزمونه ای آماری آزمون کای و اسکوئر،تی مستقل و من ویتنی صورت گرفت. یافته ها: نتایج آماری نشان داد که در وزن هنگام تولد، دور سر، قد نوزاد و آپگار دقیقه اول و پنجم تفاوت آماری معناداری بین دو گروه وجود ندارد. طول مدت زایمان نشان داد که طول مرحله اول در گروه آزمون13±184/92 و در گروه کنترل 14±252/58 بود که از نظر آماری معنی دار می باشد(0/002=P) ولی در طول مرحله دوم و سوم زایمان تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری: برگزاری کلاس های دوران بارداری سبب کاهش طول مدت زایمان می شود، لذا پیشنهاد می گردد این کلاس ها به طور گسترده تری درمراکز مراقبت بارداری و زایمان تشکیل گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیامد، نوزاد، مراقبت های دوران بارداری، بارداری
عنوان انگلیسی
The Effect of Pregnancy Education on The Health Index of Infants and the Delivery Process of Pregnant Mothers in Ghaen City in 1397
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Pregnancy is one of the most important and dangerous periods in the life of the mother and fetus. Maternal health or illness during this period affects not only the quality of life but also the health of the fetus and mother. Therefore, this study aimed to investigate the effect of pregnancy education on the health index of infants and the process of childbirth in pregnant mothers. Methods and Materials: This study of double-blind clinical trial was conducted on 187 pregnant women referred to the pregnancy clinic of Shohada Ghaen Educational and Medical Center in 2018. The sample was randomly selected and it was randomly divided into two groups of experimental and control. The experimental group took part in preparation classes for child birth during 8 sessions of 1.5 hours. Moreover, the control group received the usual prenatal care. To collect data, an individual information questionnaire, a physiological index record sheet, a partographic form, and a scale were used to weigh the baby. Data analysis was performed through statistical experiments of Key and Square test, independent t-test and ManWittney using SPSS statistical software (version 16). Results: In the study of health indexes of infants, statistical results showed that there was no significant statistical difference between the two groups in birth weight, head circumference, height of the infant and Apgar in the first and fifth minutes. The duration of labor showed that the length of the first stage was 184.92± 13 in the experimental group and it was 252.58±14 in the control group, which is statistically significant (P = 0.002). However, there was no significant difference between the second and third stage in two groups. Discussion and Conclusion: Pregnancy classes reduce the duration of childbirth. Thus, it is recommended that these classes be more extensively organized in the Pregnancy and Childbirth Care Centers. Keywords:
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Consequence, Infant, Prenatal care, Pregnancy
نویسندگان مقاله
محمد علی نژاد مقدم | Mohammad Alinezhad moqaddam
Department of Nursing, Faculty qaen School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
فاطمه محلی | fatemeh mohalli
Department of Nursing, Faculty qaen School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
علی دشتگرد | Ali Dashtgard
Department of Nursing, Faculty qaen School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
مریم سادات کاتبی | Maryam Sadat Katebi
Department of Midwifery Faculty qaen School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
محمد هادی سروری | , Mohammad Hadi sarvari
Department of Nursing, Faculty qaen School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
نشانی اینترنتی
http://jps.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-482-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مقالات کامل
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات