مطالعات محیطی هفت حصار، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۵-۲۲

عنوان فارسی تدوین چارچوب مفهومی آموزش دانشجویان مبتدی در کارگاه‌های مقدمات طراحی معماری: تحلیل محتوا کیفی
چکیده فارسی مقاله هماهنگی مقوله‌های آموزش و فعالیت‌های دانشجویان مبتدی در کارگاه‌های مقدمات طراحی معماری، ضروری است و می‌تواند منجر به ارتقاء توانایی طراحی و گذر به‌سمت حرفه‌مندی و خبرگی شود. هدف، تدوین چارچوب مفهومیِ آموزش معماری، براساس مقوله‌های آموزش معماری و فعالیت‌های دانشجویان مبتدی در کارگاه‌های مقدمات طراحی است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی، در سطح کلمات و مفهوم است. برای تدوین چارچوب از همسازی و یافت معنای درونیِ نگرش‌ها و اولویت‌های آموزش معماری در حوزه‌های روش‌های آموزش، آموزش معماری، و فرایند طراحی استفاده شده‌ است. گردآوری اطلاعات از روش اسناد و مدارک است، 84 منبع پرارجاع و مرتبط با کلمات کلیدی آموزش معماری، مبتدی، توانایی طراحی، فرایند طراحی، و تفکر طراحانه انتخاب شده است. با تحلیل متون و گردآوری اطلاعاتِ علمی داخلی و خارجی، و بررسی موقعیت کارگاه طراحی معماری در پی استخراج و استنباط مقوله‌های آموزش معماری، فعالیت‌های کارگاه طراحی، و تدوین چارچوب مفهومی آموزش معماری دانشجویان مبتدی است. تحلیل و تفسیر داده‌های متنی، در سه مرحله انجام شد، کدگذاری با مطالعه متون، کلمات و مفاهیم مشترک، تحلیل، تفکیک، تلفیق و تجمیع آن‌ها انجام شد؛ مقوله‌های مفهومی آموزش معماری و فعالیت‌ها در کارگاه معماری برای پوشش‌دهی مقوله‌ها یافت شد؛ و چارچوب مفهومی آموزش در کارگاه طراحی معماری تدوین شد. یافته‌های تحقیق شش مقوله آموزش معماری شامل توانایی طراحی، تفکر طراحی، اثربخشی کارگاه، آموزش مشارکتی، رسانه‌ها و سنجش است. برای تدوین چارچوب مفهومی و تدریس در کارگاه‌های طراحی، فعالیت‌های مناسب کارگاه‌ها در ابعاد و جنبه‌های مختلف یافت و تعریف می‌شود. فعالیت‌ها برای ارتقا نیازمندی‌های دانشجو مبتدی معماری و پوشش‌دهنده چندین مقوله یافت شد، شش سری فعالیت شامل مطالعات، تحلیل‌بنا، ماکت‌سازی، اسکیس‌ها، رسانه‌های مختلف، و ارزیابی بیان و در نهایت چارچوب مفهومی تدوین شد. دانشجویان مبتدی در یادگیری طراحی با الهام از عملکرد معماران خبره، تفکر همگرا و واگرا، تامل در فرایند طراحی، مشارکت و نقد در فعالیت‌های کارگاه در نهایت به ایده‌پردازی، خلق فضا، و ساخت طرح‌واره می‌پردازند. در این مسیر توانایی‌های فردی برای ساخت مفاهیم، و شناخت مسئله طراحی ارتقاء می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا کیفی، دانشجویان مبتدی، فعالیت‌های کارگاه، کارگاه طراحی، معماری، مقوله‌های آموزش

عنوان انگلیسی Codification conceptual framework of education for students in architecture Primary design studios: A qualitative content analysis
چکیده انگلیسی مقاله Coordination of education categories and activities of novice students in architectural primary design studios is indispensable and can lead to the designing ability development and transition towards professionalism and proficiency. The objective is a conceptual framework for architectural education based on the categories of architectural education and novice students' activities in architecture primary design studios. The article used qualitative content analysis at the level of words and concepts. To formulate the framework and find the inner meaning of the attitudes and priorities of architectural education in teaching methods, architectural education, and design process. The data collection method is a documentation method; 84 references are searched many times and are related to architectural knowledge, novice, design ability, design process, and design thinking are selected. The article developed a conceptual framework of architectural education for novice students by analyzing texts, collecting internal and external scientific information, and examining the architectural design studio's position following the extraction and inference of architectural education categories and design studio activities. After identifying the research objective and question, content analysis and interpretation was made in three stages. Coding was done by studying the common texts, words and concepts, and analysis, separation, integration, and aggregation. Education conceptual categories were formed in the architectural design studios. Educational activities were finally found to cover the categories, and the final framework of education was formulated. Content analysis and definition of categories, activities and the relationship between them were used. Via representing the data collection protocol, the analysis and coding process has contributed to the research reliability. The research findings reveal six categories using analysis, table, and form, including ability, architectural thinking, studio effectiveness, collaborative learning, media, and assessment. Each of these categories has sub-categories that designate the novice students' design needs. Activities to enhance the needs of a novice student of architecture were found to fit and cover several categories, including six series of activities studies, building analysis, model building, sketches, various media, and expression evaluation. The design process takes place in an intricate reciprocal motion in the human mind. Inspired by expert architects' work, convergent and divergent thinking, and reflection on the design process, collaboration, and critique in the studio activities, novice students, eventually develop ideas, create a space, and generate a schema. In this way, individual abilities to construct concepts and understand the problem of design are improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Architectural education, novice students, categories of architectural education, studio activities, architecture basic design studios, qualitative content analysis

نویسندگان مقاله آرزو زندی محب | Arezo Zandimoheb


امید دژدار | Omid Dejdar


غلامرضا طلیسچی | Gholamreza Talischi



نشانی اینترنتی http://hafthesar.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-628-31&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-مورد پژوهی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات