راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله هدف: توجه به راهبردهای یادگیری خودتنظیمی یکی­ از اهداف عالی و مؤلفه­های کلیدی بهداشت روانی در دانشجویان است. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی اجرا شد. روش­ها: این پژوهش به روش نیمه ­تجربی و به صورت طرح آزمایش پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه پژوهش 40 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال تحصیلی 98-97 بودند که با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ­ها از طریق پرسشنامه ­های استاندارد اشتیاق تحصیلی شافلی، نگرش به خلاقیت چارلز. لی. شیفرن و انسجام تحصیلی پاسکارلا و ترنین و اجرای پکیج آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی جمع ­آوری شد. تحلیل اطلاعات به ­دست آمده از طریق نرم­ افزار SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ ها بیان­گر آن بود که بین میانگین نمرات پس ­آزمون نمرات اشتیاق تحصیلی (04/73)، نگرش به خلاقیت (85/43) و انسجام تحصیلی (2/60) در گروه آزمایش تفاروت معنی­ دار وجود دارد در حالی که این تفاوت معنی ­دار در گروه کنترل مشاهده نشد. نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی در دانشجویان می­ شود. نتیجه­ گیری: با توجه به این­که به ­کارگیری آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت و انسجام تحصیلی تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش این متغیرهای در دانشجویان می ­گردد، برگزاری دوره ­هایی در این زمینه در مراکز آموزش عالی و مدارس توصیه می­ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، اشتیاق تحصیلی، نگرش به خلاقیت، انسجام تحصیلی. دانشجویان.

عنوان انگلیسی The Effect of Teaching Self-Regulated Learning Strategies on Academic Attitude, Attitude to Creativity, and Academic Cohesion in Medical Sciences Students of Lorestan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Paying attention to self-regulated learning strategies is one of the major goals and key components of mental health in students. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of self-regulated learning strategies training on academic achievement, attitude to creativity and academic cohesion. Methods: This quasi-experimental study was conducted as a pre-test-post-test design with a control group. The research sample was 40 students of Lorestan University of Medical Sciences in the academic year of 1997-98 who were selected by convenience sampling method. Data through standard Shuffle Academic Achievement Questionnaire, Charles's Attitude to Creativity. Lee. Schiffer and Pascarla and Ternin academic cohesion and self-regulated learning strategies training package were collected. Data analysis was performed using SPSS software using analysis of covariance. Results: The results showed that there was a significant difference between the mean scores of post-test scores of academic enthusiasm (73.04), attitude to creativity (43.85) and academic cohesion (60.2) in the experimental group. While this significant difference was not observed in the control group. The results showed that teaching critical thinking increases students' academic motivation, attitude towards creativity and academic cohesion. Conclusion: Considering that the use of self-regulated learning strategies has a positive effect on academic motivation, attitude towards creativity and academic cohesion and increases these variables in students, holding courses in this field in higher education centers and schools. Recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Regulated Learning Strategies, Academic Passion, Attitude to Creativity, Academic Cohesion, Students.

نویسندگان مقاله لیلا امیریان | Leila Amirian
Lorestan University


مهدی فرخچه | Mehdi Farokhche
Lorestan University


پیمان پادروند | Peyman Padervand
Lorestan University
دانشگاه لرستان

فرحناز سپهوند | Farahnaz Sepahvand
Khorramabad Azad University


حسنا وفاپور | Hosna Vafapour
Razi University of Kermanshah
دانشگاه آزاد خرم آباد


نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-327-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات