این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 2 مهر 1404
آزمایشگاه و تشخیص
، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۲۱-۲۶
عنوان فارسی
روش های ارزشیابی مهارت های آزمایشگاهی
چکیده فارسی مقاله
امروزه در حوزه علوم آزمایشگاه بالینی پیشرفت های سریع و شگرفی در تکنولوژی آزمون های تشخیصی صورت گرفته است. این تغییرات حضور کارشناسانی را طلب می کند که علاوه بر توانمندی های علمی از مهارت های کافی به منظور استفاده از تجهیزات مدرن و انجام تکنولوژی های جدید برخوردار باشند. به عبارت دیگر حضور کارشناسانی ورزیده و متبحر به عنوان سرمایه های اصلی هر آزمایشگاه مزیت رقابتی در حفظ استاندارد های لازم برای هر آزمایشگاه محسوب می شود. از این جنبه پرداختن به نوع آموزش فراگیران در رشته علوم آزمایشگاهی و اهمیت دادن به ابعاد مختلف آن از اهمیت وافری برخوردار است. از آنجا که مبنای آموزش این رشته عمدتا بر انتقال مهارت در کنار دانش روز می باشد، طراحی محتوای آموزشی هدفمند مبتنی بر نیاز روز بسیار ضروری است. از طرفی طراحی و اجرای ارزشیابی مناسب جهت آزمودن مهارت های عملی این فراگیران، موجب اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب در تحقق اهداف آموزشی خواهد بود. بدیهی است با توجه به ماهیت این رشته، ارزشیابی های معمول و ساده قادر به نشان دادن توانایی های فراگیران برای حضور در عرصه کار نمی باشد. بنابراین، تعریف روش های استاندارد جهت بررسی عملکرد آنان در آزمایشگاه های عملی و همچنین در فیلد بیمارستانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمایشگاه بالینی، روش های ارزشیابی، کارشناسان آزمایشگاه، مهارت های آزمایشگاهی
عنوان انگلیسی
Assessment methods for laboratory skills
چکیده انگلیسی مقاله
Today rapid and progressive improvements in clinical laboratory science are provided in terms of diagnostic tests technology. These changes call for educated experts with sufficient practical skills who can use new technologies and modern equipment. In other words, the employment of experienced and skilled laboratory technicians and technologists, as the main assets of each laboratory, is a competitive advantage in maintaining standards in laboratory work. In this respect, designing and implementing appropriate assessment methods for evaluating practical skills of the students especially in their internship course will ensure the achievement of the learning objectives. It is clear that routine and simple assessment methods are not able to show the practical abilities of learners. Therefore, introduction of standard methods for evaluation of their performance is a vital necessity. In this review, some of the standard assessments of laboratory skills are mentioned.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assessment methods, laboratory skills, performance assessment
نویسندگان مقاله
صدیقه شریف زاده | Sedegheh Sharifzadeh
Shiraz University of Medical Sciences, School of Paramedical Sciences
استاد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات علوم و فناوری تشخیص آزمایشگاه
نشانی اینترنتی
http://labdiagnosis.ir/browse.php?a_code=A-11-25-370&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم آزمایشگاهی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات