|
مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون و بین شهری: آیا تفاوتی وجود دارد؟ |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: رانندگان اتوبوس همچون دیگر رانندگان، مستعد رفتارهای ناایمن هستند. تصادفات رانندگی با رفتار نابهجای راننده ارتباط دارد. از آنجایی که تصادفات رانندگی در دو مسیر درون شهری و بین شهری با یکدیگر تفاوت دارد، ممکن است حداقل بخشی از این تفاوت مربوط به رفتار راننده باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف مقایسه رفتار رانندگی خطرناک در رانندگان اتوبوس درون شهری و بین شهری انجام شد. مواد و روشها: مطالعه توصیفی ـ تحلیلی حاضر با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیکی و شاخص رانندگی خطرناک دولا (Dula) در ارتباط با 107 راننده اتوبوس درون شهری و 99 راننده اتوبوس بین شهری در شهر زنجان انجام شد. پس از گردآوری دادهها از آزمونهایt ، کای دو و رگرسیون خطی در محیط SPSS 19 در سطح معناداری 0/05 برای تحلیل آماری استفاده گردید. یافتهها: میانگین ساعت کار در هفته برای رانندگان درون شهری به طور معناداری بیش از رانندگان بین شهری بود. همچنین میانگین شاخص رانندگی خطرناک و زیرشاخصهای آن به غیر از زیرشاخص رانندگی تهاجمی در رانندگان درون شهری بیش از رانندگان بین شهری بود (0/05>P). افزون بر آن، اثر متغیر ساعت کار در هفته در مسیر درون شهری بر نمره زیرشاخص رانندگی بیپروا منفی بود؛ اما در مسیر بین شهری بر نمره دو زیرشاخص رانندگی احساسی/شناختی منفی و رانندگی در حالت سرخوشی، اثر مثبتی داشت (0/05>P). نتیجهگیری: با وجود تعداد جرایم و فوتیهای کمتر در مسیرهای درون شهری لازم است اقدامات جدیتری برای کنترل رفتارهای بیپروا در نظر گرفته شود. این اقدامات میتواند شامل: تدوین برنامههای مداخلهای برای مدیریت ساعت کاری رانندگان اتوبوس به منظور کاهش خستگی آنها و نیز افزایش آگاهی رانندگان برای کاهش رانندگی بیپروا باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ترافیک، راننده اتوبوس درون شهری، رانندگی بیپروا، رانندگی پرخطر، شاخص رانندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Dangerous Driving Behaviors of Intra-city and Intercity Bus Drivers: Is there any Difference? |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Bus drivers, the same as other drivers, are prone to unsafe behavior, and accidents are associated with driver's risky behavior. Moreover, traffic accidents are different in intra-city and intercity routes, which can be at least partly due to the driver's behavior. Therefore, this study aimed to compare the dangerous driving behavior of intra-city and intercity bus drivers. Materials and Methods: This descriptive and analytical study was performed on 107 intra-city and 99 intercity bus drivers in the city of Zanjan, Iran, using demographic characteristics form and the Dula Dangerous Driving Index. Eventually, the collected data were analyzed in SPSS software (version19) through a t-test, chi-square test, and linear regression. The p-value less than 0.05 was considered statistically significant. Results: The mean weekly working hours of intra-city bus drivers are significantly higher than those of intercity bus drivers (P< 0.05). Moreover, the mean of the dangerous driving index and its sub-scales, except for aggressive driving, were higher in intra-city bus drivers, compared to intercity bus drivers (P< 0.05). In addition, the weekly working hours variable had a negative impact on the risky driving score in the intra-city driving routes; however, it had a negative impact on the emotional/cognitive driving subscale and a positive impact on the drunk driving subscale in the intercity driving rout (P< 0.05). Conclusion: Despite the lower number of fines and deaths on intra-city routes, it is necessary to take more serious control measures for the risky behaviors of bus drivers. These include developing intervention programs to manage bus drivers' working hours in order to reduce fatigue and raise drivers' awareness for less risky driving behaviors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dangerous Driving, Dula Dangerous Driving Index, Intercity Bus Driver, Intra-City Bus Driver, Risky Driving, Traffic |
|
نویسندگان مقاله |
مریم عبدی | Maryam Abdi School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
شیرازه ارقامی | Shirazeh Arghami Associate Professor, Department of Occupational Health and Safety Engineering, School of Public Health, & Research & Technology Group of Road Traffic Injury Prevention (RTIP) Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفهای و ایمنی کار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
رمضان فلاح | Ramadan Fallah School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان
حمید شهبازی | Hamid Shahbazi School of Public Health, Student Research Committee, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-750-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
ایمنی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|