این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سلامت و مراقبت، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۰۶-۳۱۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‫ آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس افراد در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ویروس کووید-19 یکی از مهمترین تهدیداتی است که در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان با آن روبرو هستند. تمرکز بیشتر پژوهش‫ ها بر محور پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان این بیماری است و از تهدیدهای ناشی از این بیماری بر سلامت روان غفلت شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس افراد در  معرض خطر ابتلا به کووید-19 انجام شد. روش کار: برای این کار، از طرح تک آزمودنی چند خط پایه با پیگیری استفاده شد و از بین مراجعان مرکز خدمات روان‫شناختی آرامش اندیشه تبریز، در فاصله تیر تا شهریور 99، سه نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21) در مراحل خط پایه، مداخله و پیگیری استفاده شد. مداخله با استفاده از روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و در قالب 8 جلسه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از درصد بهبودی، اندازه اثر و تحلیل نموداری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، تاثیر معناداری در کاهش افسردگی، اضطراب  و استرس افراد در معرض خطر دارد. به این ترتیب، اندازه اثر آموزش در این متغیرها در هر سه شرکت کننده، بالاتر از 1/15 بود و این تاثیر در پایان مرحله پیگیری نیز پابرجا بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می‫توان نتیجه گرفت که کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، می‫تواند به عنوان مداخله ای اثربخش در خدمات روان شناختی افراد در معرض خطر بیماری کووید-19 گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، افسردگی، اضطراب، استرس، کووید-19

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction Training on Depression, Anxiety and Stress in People at Risk for COVID-19
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: The Covid-19 virus is one of the most important threats currently facing many countries around the world. Most research focuses on the pathophysiology, diagnosis and treatment of this disease and the threats posed by this disease to mental health have been neglected. Therefore, the present study was conducted with the aim of the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on depression, anxiety and stress in people at risk for COVID-19. Methods: For this purpose, a multiple-baseline single-subject design with follow-up was used and from the clients of Aramesh Andisheh Psychological Services Center in Tabriz, between July and September 2020, three people were selected by purposive sampling. The Depression, Anxiety and Stress Questionnaire (DASS-21) were used to collect data at baseline, intervention and follow-up stages. The intervention was performed using mindfulness-based stress reduction method in the form of 8 sessions. Recovery percentage, effect size and graphical analysis were used to analyze the data. Results: The results showed that mindfulness-based stress reduction training had a clinically significant effect on reducing depression, anxiety and stress in high-risk individuals, and the effect of training on these variables in all three subjects was higher than the effect size (1.15). This effect persisted at the end of the follow-up phase. Conclusion: Therefore, it can be concluded that mindfulness-based stress reduction can be included as an effective intervention in the psychological services of people at risk for Covid-19 disease.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mindfulness-based Stress Reduction, Depression, Anxiety, Stress, Covid-19

نویسندگان مقاله علی اقبالی | A Eghbali
Department of Educational Sciences and Psycology, Farhangian university, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

حسین واحدی | H Vahedi
Department of Educational Sciences and Psycology, Farhangian university, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

رسول رضایی | R Rezaei
Department of Educational Sciences and Psycology, Farhangian university, Tehran, Iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

آیت اله فتحی | A Fathi
NAJA Institute of Law Enforcement and Social Studies, Tehran, Iran
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1356-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان‌پرستاری
نوع مقاله منتشر شده طرح‬های آزمایشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات