نوآوری های مدیریت آموزشی، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۸-۱۴۰

عنوان فارسی تدوین الگوی توسعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان (رویکرد آمیخته)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تدوین الگوی توسعۀ فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه فرهنگیان کشور صورت گرفته ­است. روش پژوهش از نوع مطالعات آمیخته اکتشافی (کیفی_کمی) می­باشد که از نظریۀ داده ­بنیاد در بخش کیفی و از روش توصیفی_ پیمایشی در بخش کمی استفاده شده ­است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی شامل متخصصان حوزۀ کارآفرینی، مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی و مدیریت آموزش عالی در کشور و مسئولان دانشگاه فرهنگیان در کشور بودند که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 12 نفر به‌عنوان مطلعین کلیدی انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش در مرحلۀ کمی شامل تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور می باشد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک‌مرحله‌ای 328 نفر از اعضای هیأت علمی جهت بررسی انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق مصاحبۀ نیمه ­ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامۀ محقق ­ساخته گردآوری شدند. همچنین داده‌ها در بخش کیفی به‌وسیلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی با استفاده از تحلیل عاملی مرتبۀ دوم و مدل‌سازی ساختاری موردتحلیل قرار گرفتند؛ بر اساس نتایج تعداد 74 کد باز (مفاهیم)، 16 کد محوری (ابعاد و مؤلفه‌ها) و 6 کد انتخابی (مقوله‌های اصلی) احصاء شدند. مقوله‌های عمده و هسته‌ای در قالب ابعاد 6 گانۀ شرایط علّی ازجمله (تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی، توسعۀ سرمایه‌گذاری، توسعۀ مکانیزم های مالی و توسعۀ مهارت‌های شغلی)، پدیده­ محوری (توسعۀ آموزش کارآفرینی، توسعۀ شبکه‌های اجتماعی و یادگیری مشارکتی)، شرایط زمینه‌ای (کارگروهی، توسعۀ هویت آموزش و توسعۀ هنجارها)، شرایط مداخله‌گر (تمرکز بر تغییرات و حمایت بیرونی)، راهبردها (توسعۀ قوانین حمایت­گرایانه و حمایت بیرونی) و پیامدها (توسعۀ فردی و توسعۀ دانشگاه) به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شدند و مدل پارادایمی پژوهش ارائه گردید. در بخش کمی نیز مدل توسعۀ فرهنگ کارآفرینی موردتأیید قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی، دانشگاه‌های فرهنگیان، نظریه داده بنیاد،

عنوان انگلیسی Developing a model for the development of entrepreneurial culture in Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present research was to developing a model for the development of entrepreneurial culture in Farhangian University. The research method was exploratory mixed studies (qualitative-quantitative). In the qualitative part the researcher uses the Grounded theory and in quantitative part with using the descriptive survey method. Participants in the quality section included experts in the field of entrepreneurship, educational management, educational planning and higher education management in the country and officials of Farhangian University in the country, who were selected as key informants through targeted sampling method of 12 people. The statistical population of the study in quantitative part included all faculty members of the country's cultural universities. Using one-stage cluster sampling method, 328 faculty members were selected for the study. Data were collected in the qualitative part through semi-structured interviews and in the quantitative part using a researcher-made questionnaire. Data in the qualitative part were analyzed by open, axial and selective coding and in the quantitative part by second-order factor analysis and structural modeling. Based on the results, 74 open codes (concepts), 16 axial codes (dimensions and components) and 6 optional codes (main categories) were counted. Major and core categories in the form of 6 dimensions of causal conditions including (commercialization of research activities, investment development, development of financial mechanisms, development of job skills), core Phenomenon (development of entrepreneurship education, development of social networks, learning Participatory), context conditions (working group, development of educational identity, development of norms), interventionist conditions (focus on change, external support), strategies (development of protectionist laws, external support) and consequences (individual development and university development) Upgraded to a higher abstract level, And the paradigm model of research was presented, in quantitative part, the model of entrepreneurial culture development was approved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کارآفرینی, فرهنگ کارآفرینی, دانشگاه‌های فرهنگیان, نظریه داده بنیاد

نویسندگان مقاله مسیح اله بخشی جهرمی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.

مجتبی معظمی |
استادیار گروه مدیریت آموزش عالی دانشکده مدیریت واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی تهران ایران.

اسماعیل کاوسی |
استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.

جعفر حسین پور سعادت ابادی |
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jmte.riau.ac.ir/article_2063_4d6a7aac0b2d925a3c234bf0ecf2421c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات