این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت شهری، جلد ۱۳، شماره ۴۵، صفحات ۷۱-۸۵

عنوان فارسی جهت‌گیری‌های هویتی و برند‌سازی در برنامه‌های توسعه شهری تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: هدف: هویت و برند از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مباحث مدیریت و توسعه شهری است. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل جهت‌گیری‌های هویتی و برندسازی شهر تهران است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی، از نظر نوع داده از نوع پژوهش‌های کیفی و از نظر روش از نوع پژوهش‌های توصیفی-تحلیلی است. برای جمع‌آوری اطلاعات این پژوهش از روش مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. از طرح راهبردی-ساختاری شهر تهران (1386)، سند چشم‌انداز و جهت‌گیری‌های راهبردی تهران در افق 1404 و برنامه‌ پنجساله سوم شهرداری تهران (1402-1398) به عنوان منابع اطلاعات این پژوهش استفاده گردید. از روش تحلیل مضمون به عنوان یکی از روش‌های پژوهش کیفی برای مطالعه این منابع استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های این پژوهش، جهت‌گیری‌های کلان هویتی و برندسازی شهری تهران بر ابعاد مختلف طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و کالبدی با غلبه فرهنگ و نمادهای ایرانی-اسلامی مبتنی هستند. نتیجه‌گیری: تحقق جهت‌گیری‌های هویتی و برندسازی شهری تهران به رویکردهای توسعه و وضعیت دیپلماسی و روابط بین‌المللی کشور از یکسو و منابع، ظرفیت‌ها و انطباق برنامه‌های اجرایی مدیریت شهری تهران با آن‌ها از سوی دیگر بستگی دارد. همچنین، برنامه‌های توسعه شهری تهران در زمینه هویت و برندسازی آن، با سازگارسازی مکانیکی دوگانه‌ سنت و مدرن مواجه می‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هویت شهری، برند شهری، شهر تهران،

عنوان انگلیسی Identity and Branding Orientations in Tehran's Urban Development Plans
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Identity and brand are the most important and strategic issues of urban management and development. The aim of this study was to identify and analyze identity orientations and branding in Tehran. Method: In this study, library studies were used to collect data. Were used the Strategic-structural plan of Tehran (2007), Vision Document and Strategic Orientations of Tehran in horizon 1404 and The Third Five-Year Plan of Tehran Municipality (2019-2013) as information sources of this study. To study these resources, themed analysis method was used as one of the qualitative research methods. Results: Based on the findings of this study, Tehran's macro-identity orientations and urban branding are based on different aspects of natural, social, cultural, political, economic, legal and physical with the dominance of Iranian-Islamic culture and symbols. Conclusion: The realization of Tehran's identity orientations and urban branding depends on the development approaches and the state of diplomacy and international relations of the country on the one hand, and the resources, capacities and adaptation of Tehran's urban management executive plans with them on the other. Also, Tehran's urban development programs in the field of identity and branding are faced with dual mechanical adaptation of tradition and modern.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هویت شهری, برند شهری, شهر تهران

نویسندگان مقاله موسی کمانرودی کجوری |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

آرزو ملکشاه |
گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ums.srbiau.ac.ir/article_18152_cb581e22b14a1b72cba41eabdff2e42b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات