مدیریت فرهنگی، جلد ۱۵، شماره ۵۲، صفحات ۸۱-۱۰۵

عنوان فارسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضربا هدف بررسی تأثیر بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان انجام گرفت. روش پژوهش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان شهر چمستان در سال 1397 بودند. نمونه آماری در این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز (15 نفر برای گروه کنترل و 15 نفر برای گروه آزمایش) که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و سپس به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی انعطاف‌پذیری شناختی و معدل به‌ عنوان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. در این پژوهش برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های به ‌دست‌ آمده و برای بررسی همه فرضیه‌ها و تعیین تأثیر مداخله بر روی گروه آزمایش و ارزیابی تفاضل نمرات دو گروه در فاصله پیش‌آزمون و پس‌آزمون ابتدا از KS جهت نرمال بودن داده استفاده و سپس از تجزیه ‌و تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بازی‌های آموزشی رایانه‌ای بر انعطاف‌پذیری ذهنی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شهر چمستان تأثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‌های آموزشی رایانه‌ای، انعطاف‌پذیری ذهنی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان،

عنوان انگلیسی The effect of computer educational games on mental flexibility and academic achievement in secondary school students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of computer educational games on mental flexibility and academic achievement of students in Chamestan. This research is a semi-experimental study with pre-test-posttest design with control group. The statistical population of this study was all students of Chamestan in 1397. The statistical sample included 30 students (15 in the control group and 15 in the experimental group) who were selected by available sampling method and then randomly assigned into two groups of experiment and control. The data gathering tool was a cognitive and mean flexibility as a student's academic achievement. Data analysis was performed using spss software version 21. In this study, for analyzing the data, we used the KS to normalize the data to examine all the hypotheses and determine the effect of the intervention on the experimental group and evaluate the difference between the two groups in the pre-test and post-test pre-test intervals and then the covariance analysis (ANCOVA) was used. . The findings of this study showed that computer educational games have an impact on mental flexibility and academic achievement of students in Chamestan.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازی‌های آموزشی رایانه‌ای, انعطاف‌پذیری ذهنی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان

نویسندگان مقاله محسن رضایی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموشی، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران

نادی علیزاده |
گروه کامپیوتر، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمودآباد، ایران (نویسنده مسئول).

فرانک پایدار |
گروه مدیریت آموزشی، مرکز محمودآباد، واحد نور، دانشگاه آزاد اسلامی، محمود آباد، ایران


نشانی اینترنتی https://jcm.srbiau.ac.ir/article_18423_236d7c6145b05f9d625336a721b5c8ab.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات