این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
مدیریت بازاریابی
، جلد ۱۵، شماره ۴۸، صفحات ۶۵-۸۴
عنوان فارسی
روایت مصرفکنندگان از مصرف، دریچهای به ذهن مصرفکنندگان رویکرد مرور نظاممند ادبیات روایت
چکیده فارسی مقاله
داستانگویی همیشه بخشی از ارتباطات انسانی بوده که انسانها از آن برای انتقال تجربیات و دانستههای خود بهره بردهاند. این خصیصه میتواند فرصت خوبی برای بازارایابان در درک هر چه بهتر رفتار مصرفکننده باشد. روایت مصرفکننده از مصرف به عنوان ابزاری برای شناخت هرچه بهتر رفتار او از اوایل دهه نود میلادی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. پژوهشهای متعددی در این زمینه انجام شده که تعاریف و ابعاد مختلفی از آن ارائه داده است، اما تعدد پژوهشهای انجام شده و حوزههای مختلف آنها مانع از رسیدن به یک تعریف مشترک از این مفهوم شده است. از سوی دیگر در درسترس نبودن پژوهشی جامع و مدون به زبان فارسی در این زمینه، باعث شده است تا این موضوع مهم در بازایابی مدرن چندان مورد توجه قرار نگیرد. نتیجتاً این پژوهش با هدف مطالعه و خلاصهسازی این ادبیات متعدد و متنوع انجام شده تا خلاء وجود تعریفی جامع را بپوشاند و با ارائه تعریف، ابعاد و دستهبندی مدون به سایر پژوهشگران امکان استفاده بهتر و مفیدتر از این مفهوم را به پژوهشگران فارسی زبان بدهد. با استفاده از روش مرور نظاممند ادبیات سعی شد تا مهمترین پژوهشهای این حوزه انتخاب شوند تا خلاء موجود در ادبیات روایت مصرف پاسخ داده شود. تعریفی جامع به همراه ابعاد مختلف پدیده بر اساس رویکرد پژوهشگران مختلف ارائه شده است. همچنین برای افزودن به غنای یافتهها، سعی شد تا تعاریف مختلف و ابعاد آنها در دستهبندی مستخرج از ادبیات بررسی شده قرار بگیرند. یافتهها نشان میدهد که پژوهشگران میتوانند از روایت مصرف به عنوان منبعی برای دادههای پژوهش خود استفاده کنند و ابعاد و دلایل مختلف رفتار مصرفکننده را هر چه بهتر بشناسند. همچنین سایر پژوهشگران میتوانند علاوه بر یافتههای مربوط به روایت، از فرایند انجام مرور ادبیات نظاممند که در حوزه مدیریتی پیادهسازی شده است در پژوهشهای آتی خود بهره ببرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرور نظاممند ادبیات، روایت، روایت مصرف، رفتار مصرفکننده، مصرفکننده،
عنوان انگلیسی
Consumers’ Narratives of consumption, a window to consumers mind a Systematic Literature Review approach
چکیده انگلیسی مقاله
Narratives is an essential part of human communications and has been used to transfer knowledge and experiences by humans. This provides an exceptional opportunity for marketing practitioners to use narratives as a methodological tool to better understand consumer behaviors. Consumption narratives as a mean to understand consumer behavior gained popularity in the early 90s. A vast body of researches providing several definitions and features led to ambiguity on the subject. Also, there are not many resources available in Persian for researchers. Hence, to summarize the literature and providing a comprehensive definition and introducing this topic to Persian management literature, marketing practitioners; a systematic literature review approach was employed. This study, qualitative in nature, uses a systematic literature review to select the most prominent and influential articles to come up with a comprehensive definition. Several scientific databases were chosen and based on inclusion/exclusion criteria articles were selected. After a careful and deliberate residing, different definitions and features of consumptions narratives were extracted to formulate the final definition. A comprehensive definition based on several studies is presented. Also, features of different definitions are summarized to shed some light on the different aspects of consumer narratives. Finally, the classification of consumption narratives are provided for the first time in Persian management literature. Also, the method provided in this article might be used as a guideline to perform systematic literature reviews in future endeavors by other researchers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مرور نظاممند ادبیات, روایت, روایت مصرف, رفتار مصرفکننده, مصرفکننده
نویسندگان مقاله
محمد رحیم اسفیدانی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
داتیس خواجهئیان |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمود محمدیان |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
عماد رحمانیان |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomm.srbiau.ac.ir/article_16650_87124e2a94d2e4f3bf910d47632be3dd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات