این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بازاریابی، جلد ۱۵، شماره ۴۹، صفحات ۵۵-۷۲

عنوان فارسی تأثیر قابلیت حسگری بازار بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری و سیستم مدیریت برند
چکیده فارسی مقاله با توجه به رقابتی شدن بازار در دنیای امروزی، برای حضور فعال و مستمر در عرصه رقابت، لازم است شرکت‌ها توجه بیشتری به عملکرد خود و عوامل تأثیرگذار بر آن داشته باشند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قابلیت حسگری بازار بر عملکرد شرکت با نقش میانجی قابلیت نوآوری و سیستم مدیریت برند و نقش تعدیل‌گر پویایی بازار و شدت رقابت در میان کارکنان نمایندگی‌های شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در شهر تهران است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش محدود و شامل کارکنان نمایندگی‌های شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در شهر تهران است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 384 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله به دست‌آمده است. روایی پرسش‌نامه به تأیید خبرگان رسیده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار پی ال اس استفاده‌ شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که قابلیت حسگری بازار بر قابلیت نوآوری، سیستم مدیریت برند و عملکرد شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد. قابلیت نوآوری نیز بر سیستم مدیریت برند و عملکرد شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد. هم چنین سیستم مدیریت برند بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد. قابلیت نوآوری نیز بر رابطه قابلیت حسگری بازار بر عملکرد شرکت نقش میانجی داشته و سیستم مدیریت برند بر رابطه قابلیت حسگری بازار بر عملکرد شرکت نقش میانجی دارد. پویایی بازار بر رابطه قابلیت نوآوری بر عملکرد شرکت نقش تعدیلی دارد. پویایی بازار بر رابطه سیستم مدیریت برند بر عملکرد شرکت نقش تعدیلی دارد. شدت رقابت بر رابطه قابلیت نوآوری بر عملکرد شرکت نقش تعدیلی دارد و در نهایت نیز شدت رقابت بر رابطه سیستم مدیریت برند بر عملکرد شرکت نقش تعدیلی دارد. این پژوهش از آن جهت دارای ارزش است که شرکت‌هایی با قابلیت حسگری برتر نه ‌تنها هزینه‌های محصول و توسعه خدمات جدید را حفظ می‌کنند بلکه فرآیند توسعه را نیز می‌توانند سرعت بخشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قابلیت حسگری بازار، قابلیت نوآوری، سیستم مدیریت برند، پویایی بازار، شدت رقابت، عملکرد شرکت،

عنوان انگلیسی The effect of market sensibility on company performance with mediating role of innovation capability and brand management system
چکیده انگلیسی مقاله According to competitiveness of the market in today's world, for an active and continuous presence in the field of competition, companies need to pay more attention to their performance and the factors affecting it. The purpose of this study is to investigate the effect of market sensing capability on company performance with the mediating role of innovation capability and brand management system and the moderating role of market dynamics and intensity of competition among employees of Iran Khodro Automotive Company in Tehran. This study is practical in view of purpose and according to collection data method is descriptive-survey. The statistical population of this study is finite population and include the statistical population of this study is limited and includes the employees of Iran Khodro car dealerships in Tehran. The Sample size according to Cochran formula is obtained 384 with simple random sampling method. The validity of the questionnaire has been confirmed by experts and its reliability has been confirmed by Cronbach's alpha. In order to analyze the data structural equation modeling and PLS software have been used. The results show that market sensitivity has a positive and significant effect on Innovation capability. Market sensitivity has positive significant effect on brand management system. Market sensitivity has a positive significant effect on company performance. Innovative capabilities have a positive significant effect on the brand management system. Innovation ability has a positive significant effect on company performance. Brand management system has a positive significant effect on firm performance. Innovative capability on the relationship between market sensitivity and market capability has a mediating role. Brand management system has a mediating role on the relationship between market sensitivity and performance. Market dynamics has a moderating role on the ability of innovation to affect company performance. Market dynamics affects the relationship of brand management system to the firm's performance. The intensity of competition on the relationship between the capability of innovation and the performance of the company has a moderating role. The intensity of competition on the relationship between the brand management system and the firm's performance is modest. This research is valuable because companies with superior sensor capabilities not only maintain product costs and develop new services, but can also accelerate the development process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قابلیت حسگری بازار, قابلیت نوآوری, سیستم مدیریت برند, پویایی بازار, شدت رقابت, عملکرد شرکت

نویسندگان مقاله علی اکبر خادمی |
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، کرج،‌ ایران

احسان بدری |
کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشگاه پیام نور، کرج،‌ ایران

هانیه فرازنده |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، کرج،‌ ایران


نشانی اینترنتی https://jomm.srbiau.ac.ir/article_17033_25c57d3b731fc413d0099f1b71a65052.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات